Klassiker som kortats ner

"Vet du mycket om vilka filmer som kortades av förr om åren? Som Lilla Sjöjungfrun och Bernard och Bianca till exempel. Scenerna finns ju med sedan på DVD:erna men i just Bernard och Bianca är nydubbningen hemsk och många verkar tro att scenerna är helt nya. =/"

Jag är inte alls insatt i just det ämnet när det gäller Disney och jag googlade runt lite, men kunde inte hitta så mycket fakta. Den lilla informationen jag kunde hitta var om till exempel slutstriden och kidnappningen av prins Philip i Törnrosa där scenerna kortats av lite med några sekunder, men åter igen förlängts till DVD-utgåvan.


Sen är det även vissa scener i Den lilla sjöjungfrun som förkortades av Disney själva. Totalt har ungefär tre minuter klippts bort innan filmen släpptes på VHS. Dom ansåg att bland annat slutstriden blev alldeles för våldsam. I DVD-utgåvan från 2006 har filmen återställts till sin fulla längd.



Jag hittade även lite fakta om dom tidigare klassikerna som kortades ner innan dom släpptes på VHS.
- Snövit och de sju dvärgarna har förekommit i flera olika kortade versioner. Det var inte förrän 1992 som den visades i Sverige i oklippt skick.
- Peter Pan kortades med drygt åtta minuter, eftersom den annars skulle ha blivit barnförbjuden. Den visades inte i oklippt skick i Sverige förrän 1984.
- Svärdet i stenen fick ursprungligen åldersgränsen 11 år av censuren. Eftersom det knappast hade varit ekonomiskt möjligt att visa den med den viktigaste målgruppen utesluten klippte Disney själva ner filmen med två minuter.

Jag hittade ju som sagt ingenting om Bernard och Bianca, men jag är väldigt nyfiken på vilka scener du syftade på. Du får gärna kommentera igen och berätta om dom.

Och om det är någon annan som är mer insatt i ämnet så får ni självklart berätta om det också.

Kommentarer
Postat av: J

Har du skrivit något om Disneys uppkommande klassiker? :) Skulle vara intressant att se vad du lyckas gräva fram, själv hittar jag inte mycket fakta..

2011-11-24 @ 19:27:56
URL: http://rodeonay.blogg.se/
Postat av: Miriam

Vad kul att du skrev lite om det!

Jo, när de är nere i hålan, kommer inte exakt ihåg vad de kallade den i filmen, så är det precis när de hittat Djävulsögat.

Jag minns att jag själv tyckte att det var rätt konstigt att man aldrig fick se hur Penny tog sig över till andra sidan, helt plötsligt kom en stor våg och hon sköljdes åt ett annat håll och var bara där helt plötsligt, där mössen var men i en senare utgåva så fanns scenen med även på VHS under senare 90-talet. Ska vara något litet klipp när krokodilerna går loco på orgeln med.

2011-11-24 @ 22:39:00
Postat av: EliasPbo

Törnrosa var klippt vid den Svenska premiären 1959, möjligen kan det finnas en klippt hyrvideoutgåva från 1980-talet, men jag har helt klart för mig att filmen var oklippt vid den Svenska nypremiären 1995, så alla senare utgåvor på VHS, DVD och Bluray ska vara oklippta.

Annars vet jag fler Disneyfilmer som klipptes i Sverige inför sina premiärer(är dock inte säker på att allt detta stämmer till 100%):

- Pinocchio klipptes vid den Svenska premiären 1941 och visades oklippt vid den senaste Svenska nypremiären 1978

- Dumbo klipptes vid den Svenska premiären 1946 och visades i oklippt skick vid nypremiären 1972, samtidigt som den dubbades om för första gången(dock kom den senaste dubbningen 1997 på VHS)

- Bambi klipptes vid den Svenska premiären 1943 och visades i oklippt skick vid nypremiären 1986, samtidigt som den dubbades om

- Askungen klipptes vid den Svenska premiären 1950 och visades i oklippt skick vid senaste nypremiären 1991

- Alice i Underlandet klipptes vid den Svenska premiären 1951 och visades i oklippt skick vid senaste nypremiären 1975

- Lady och Lufsen klipptes vid den Svenska premiären 1955 och visades i oklippt skick vid nypremiären 1989, samtidigt som den dubbades om

- Pongo och de 101 dalmatinerna klipptes vid den Svenska premiären 1961 och visades i oklippt skick vid senaste nypremiären 1995, samtidigt som den dubbades om

- Djungelboken klipptes vid den Svenska premiären 1968 och visades i oklippt skick vid senaste nypremiären 1993

- Aristocats klipptes vid den Svenska premiären 1971 och visades i oklippt skick vid senaste nypremiären 1994

- Robin Hood klipptes vid den Svenska premiären 1974 och visades i oklippt skick vid nypremiären 1983

- Micke och Molle hade premiär 1981, då oklippt, men klipptes vid nypremiären 1988 och visades oklippt vid senaste nypremiären 1995

- Mästerdetektiven Basil Mus hade premiär 1986 och visades vissa gånger klippt och vissa gånger oklippt

- Oliver och Gänget hade Svensk premiär 1989 och visades vissa gånger klippt och vissa gånger oklippt

2013-06-10 @ 20:56:28
Postat av: EliasPbo

Jag kom på att även Taran och den magiska kitteln var klippt vid premiären 1985, tre minuter var nedklippt(trots det var filmen dock från 7 år, vilket den även har varit på VHS och DVD), när filmen släpptes på VHS 1998, samtidigt som den dubbades om, så var den helt oklippt

På VHS-versionen i Bernard och Bianca i Australien är scenen där Johanna skrämmer Joey bortklippt, men i DVD-utgåvan så är det istället scenen där Joey har kommit hem till McLeach helt bortklippt(dvs, scenen mellan där Bernard får kastanjer på sig efter att ha ramlat in i en buske och scenen där Bianca hjälper Bernard att få bort kastanjerna och Jake lyckas få en orm att visa dem vägen till McLeachs hemliga gömställe), jag är dock inte helt säker på om detta rör sig om censurklipp

Fantasia har dock varit klippt har jag för mig, jag tror det iaf.

Dock stör jag mig på en sak angående Fantasia, Törnrosa, Micke och Molle och Mästerdetektiven Basil Mus. Fantasia är från 11 år både på bio och VHS, men på DVD och Bluray är den barntillåten. Törnrosa var barntillåten på första biovisningen efter klipp för att sedan vara från 7 år på senare biovisningen(då oklippt), även på VHS-utgåvorna, samt första DVD-utgåvan är det 7-årsgräns, men på de senare utgåvorna är den barntillåten. Micke och Molle var från 7 år vid första biovisningen, vid andra biovisningen var den dock barntillåten efter klipp, för att på tredje biovisningen vara från 7 år igen(i oklippt version), även på VHS-utgåvorna, samt första DVD-utgåvan är den från 7 år, för att sedan vara barntillåten på senare utgåvor. Mästerdetektiven Basil Mus var från 7 år vid biovisningen, medans på VHS-utgåvorna, samt första DVD-utgåvan så var den barntillåten, men på senaste DVD-utgåvan så var den återigen från 7 år(samma sak gäller även Peter och Draken vid det sistnämda fallet). Dessutom så undrar jag även varför Skönheten och Odjuret, Aladdin och Fantasia 2000 var från 7 år på bio, men barntillåtna på VHS, DVD och Bluray, ingen av dem är ju ens klippta.

2014-03-13 @ 21:47:32

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0