Visste du att...?

- Filmen är baserad på en bok med samma titel av Victor Hugo.
- Stenfigurernas namn Victor och Hugo är inspirerade från författarens namn.
- Under låten "Som eldar" ser Frollo Esmeralda i elden. I originalmanuset var hon naken, men eftersom majoriteten av publiken var barn så ändrade animatörerna scenen så att hon hade kläder på sig.
- Den gamla mannen som då och då råkar ut för olyckor under filmen ("Jag är fri! Jag är fri! Jag är... tusan!") är nästan identisk med Jafar när han lurar Aladdin i fängelsehålorna.
- Ringaren i Notre Dame och Taran och den magiska kitteln är Disneys mörkaste filmer.
- Frollos häst heter Snöboll.
- Animatörerna spenderade flera veckor med att studera Notre Dames katedral för att få med alla detaljer och liknande, så att filmens huvudpunkt skulle likna originalet så mycket som möjligt.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ganska ironiskt att frollos häst heter snöboll men är kolsvart

2014-03-16 @ 10:28:51
URL: http://gepardblogg.se

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0