Vilka filmer är tecknade helt och hållet för hand?

"Kan du inte göra en lista på vilka disney klassiker eller filmer som är målade helt för hand? Skulle gärna vilja veta."

Jag har letat efter information om detta förut, men aldrig fått ett riktigt svar på det så jag kan inte säga att detta stämmer till 100 %.

Men som jag förstått det så är det Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan och Lady och Lufsen som är tecknade helt och hållet för hand.

Filmerna som kommer efteråt som Törnrosa, Taran och den magiska kitteln och Pongo och de 101 dalmatinerna med flera, är producerade med en ny teknik som jag ska berätta om så fort jag läst på mer om det. Sen har jag ju också nämnt förut att Mästerdetektiven Basil Mus som kom 1986 är den första filmen där dom använde dataanimering.

Efter dessa filmer har bara Den lilla sjöjungfrun (1989) och Prinsessan och grodan (2009) målats för hand.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar din nya header bättre =) Får man fråga hur många besökare du brukar ha? =p

2012-04-05 @ 20:37:44
Postat av: EliasPbo

Men vänta lite, Törnrosa är väl ändå tecknad helt och hållet för hand, precis som de filmerna som du nämnde överst.

2013-06-06 @ 23:24:30

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0