18 Disneyfrågor - Del 7

17. Vilket land tycker du dubbar Disney filmerna bäst?
Detta (liksom frågan under) är en väldigt svår fråga eftersom jag inte inte sett så många Disneyfilmer på andra språk än svenska, engelska och spanska. Annars har jag sett många såkallade "multilanguage" där man får höra en replik på flera olika språk. Men om jag ska ge ett ganska okej svar på den här frågan så kan jag jämföra några filmer som jag sett med olika dubbningar och säga vilket språk jag föredrar att se den på. Alla spanskadubbade filmer går bort. Jag tycker inte att karaktärerna har någon känsla i rösten alls. Jag föredrar att se dom flesta filmerna på originalspråket, men Lejonkungen och Aladdin måste jag se på svenska. Lejonkungen beror enbart på Rikard Wolff som Scar, det går inte att se filmen utan honom. Aladdin på orignalspråket är rena katastrofen. Rösterna känns helt livlösa och det låter som om skådespelarna bara läser sina repliker helt från pappret utan att anstränga sig, vilket drar ner hela filmen.

Men efter att ha sett ett par "multilanguage" så har jag kommit fram till att jag skulle vilja se Lejonkungen på bulgariska (0:28 på videon), jag gillar verkligen Scars röst. Jag skulle även vilja se Törnrosa på ryska och finska och det enbart pågrund av Den onda féen. Jag har sett några klipp med dom dubbningarna och hennes röst är helt otrolig. Eftersom Den lilla sjöjungfrun är min favoritfilm så borde jag ha sett den på flera språk, men det har aldrig blivit av. Dock är det väldigt roligt att höra Ariels röst på olika språk, kolla videon nedanför Lejonkungen.
 
 

18. Viket Land tycker du gör de bästa Disneysångerna?
Som sagt, svår fråga. En låt som jag kunde komma på bara sådär är den franska versionen av "Del av din värld". Den tycker jag verkligen om. Ni läsare kanske har hört fler låtar som ni tycker om och kan tipsa om i kommentarfältet?
 
 
Jag vill jättegärna höra era svar också, så lägg en minut på att svara på dessa tre frågor.
Tack på förhand!


Då var vi klara med "18 frågor". Ett helt år har det tagit, men det har varit intressanta frågor och jag uppskattade verkligen idéen. Du som har kommit på alla frågor, läser du fortfarande bloggen? Är du nöjd med svaren?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag passar på den första frågan för jag har bara sett de på svenska/engelska. Den andra frågan är lika svår men Norges version av Tangled "When will my life begin" är jättebra! http://www.youtube.com/watch?v=kILOwIR8ZlM

Svar: Den hade jag aldrig hört förut, men jag gillade verkligen hennes röst. Tack för tipset!
disneysworld.blogg.se

2012-12-20 @ 18:56:11
Postat av: Izabella

Hej, jag läser din blogg varje dag och det är jätteroligt att få veta allt om Disney! Jag håller på att köpa in alla bra disney-filmer till jul som jag gärna vill spara livet ut. Rekommenderar du några speciella filmer? Klassiker helst!

Svar: Oj, jag kan rekomendera hur många som helst. Men först och främst tycker jag att du i alla fall borde ha den första (Snövit och de sju dvärgarna) och sen så många som möjligt från 90-talet som var Disneys guldålder.
disneysworld.blogg.se

2012-12-21 @ 15:36:11
Postat av: Izabella

Hej, jag försöker få tag i de flesta Disney-klassikerna just nu. Jag vill gärna ha kvar de jag tycker om livet ut. Har du några förslag på de du tycker är bäst?

2012-12-21 @ 17:40:16
Postat av: Amanda

Jag älskar Ariels röst på engelska och franska :D Dom rösterna låter yngre och "passar" in mer på hennes ålder än den svenska gör :)
Jag har sett Aladdin på engelska och jag älskar sångrösterna av Lea och Brad <3 Men håller med dig om att dom som gör talrösterna inte alls är lika bra som den svenska versionen!
Hade aldrig hört Törnrosa på finska men håller verkligen med dig om Den onda féens röst :D

2012-12-21 @ 18:40:16
Postat av: EliasPbo

Jag tycker helt enkelt att dubbningarna och sångerna är bäst i Sverige, för jag klarar VERKLIGEN inte av det engelska th-uttrycket, men resten av språket är det inget fel på, men som sagt så är Disney ALLTID bäst på Svenska.

2013-09-28 @ 19:07:22

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0