Disneypolitik

"Vad tycker du om hela den här grejen med att Disney tog bort den mörkhyade dockan och "juden" från Kalles jul? Tycker du det är rätt eller fel? Hade varit kul att veta vad du tycker."


Det här är en sån himla svår fråga att diskutera tycker jag och jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att ni ska förstå hur jag tänker utan att någon missförstår, men vi försöker.

Jag vill börja med att påminna er om att ni inte har en aning om vad jag har för ursprung, lika lite som jag vet vart ni kommer ifrån och i grund och botten spelar detta ingen roll, för vi är alla människor. Jag är otroligt trött på den här debatten, inte bara just den om Disney utan allt om svenska traditioner och rasism som har ballat ur totalt det här året.

Personligen stör det mig inte att "I jultomtens verkstad" har kortats ner med några sekunder. Det hade varit värre om hela kortfilmen togs bort. Det som stör mig är problemet som de här sekunderna skapar. För även om Disney studios menar väl med att ta bort de scener som de inte vill ska kränka en viss folkgrupp så startar det istället ett nytt problem som är mycket större. Med all den debatten som redan pågår (såsom att svenska flaggan inte får hängas upp, nationalsången får inte sjungas på olika skolavslutningar som inte får firas i kyrkor, jullov ändras till vinterlov, osv) så tror jag att detta bidrar ännu mer till den rasism som växer sig allt starkare.

OBS! Nu menar jag inte att alla svenskar och invandrare känner så här, men jag tar upp ett exempel som jag märkt av mest på internet sedan detta startade. Svenskarna är irriterade på att deras tradition (i detta fall "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul") som de växt upp med tas bort och de blir i sin tur irriterade på invandrarna som gör att ännu en tradition ändras. Det är Sveriges politiker som tar dessa beslut i hopp om att alla ska känna sig välkommna till Sverige, men i slutändan är det invandrarna som får ta skiten eftersom de svenskarna som hörs mest på internet är de som tycker att det är invandrarnas fel att Sveriges traditioner tas bort mer och mer.

 
 
Till att börja med har jag aldrig tänkt på detta. Som jag har förstått det så ska den svarta dockan vara kränkande mot mörkhyade? Hur...? För att den säger "mama" istället för "mommy"? Och vad är det som gör att någon har tänkt på mörkhyade människor när dom ser dockan? Enbart för att den är svart? Varför har ingen reagerat på Långben eller Svarte Petter vid det här laget? Eller varför inte tjuren Ferdinand?



Juden och kinesen ska ju bort också, läste jag. Hela grejen är ju att scenen med dom två går på knappt tre sekunder och sen är det över. Längre ner har jag postat svenska Disneys egna version till varför detta beslutet tagits och de säger att det beror på att de inte vill stödja den stereotypiska bilden av olika raser som fanns på 30-talet när den här kortfilmen skapades.

Jag tror att om detta hade hänt redan på 90-talet eller tidigare så hade folk inte reagerat lika starkt, även om många hade tyckt att det var tråkigt att vissa scener klippts bort. 2012 har varit fullt av diskussioner kring svenska traditioner och både rasism och Sverigedemokraterna växer sig allt starkare och därför tycker jag att det är synd att detta beslutet togs i år. För tillfället kan vi sörja att några sekunder från en av Sveriges största och mest älskade jultradition har ändrats, men i slutändan tror jag att detta bara är en liten del av hur allt kommer förändras.




"Hej!

Det verkar som att det behövs lite mer förklaring kring bakgrunden till detta beslut – så här kommer det!

Anledningen till att dessa tre dockor tagits bort är inte deras hudfärg – eller i fallet med dockan som ser ut som en äldre man – vilken religion dockan kan associeras med. Det handlar uteslutande om på vilket sätt dockorna är utformade och hur de agerar i detta sammanhang. Deras frams
tällning påminner om hur man under tidigare decennier porträtterat hudfärg och religion på ett negativt sätt. Disney vill inte stå bakom att förmedla denna negativt stereotypa bild av en viss hudfärg eller religion och det är därför dockorna tagits bort.


Detta är ett beslut tagit av Disney globalt, vilket betyder att det inte enbart gäller Sverige. Att justera i en befintlig produktion är en mycket komplex process för Disney och sker endast efter noga övervägande. Beslutet är uteslutande Disneys och ska inte ses som ett resultat av omfattande externa protester. För Disney handlar det uteslutande om ovilja att fortsatt förmedla negativa stereotyper i vår produktion. Beslutet är tagit sedan en tid tillbaka och det införs successivt på de marknader som sänder den här filmsnutten. Att det sker i Sverige just nu har att göra med att programmet kvalitet uppdaterats.

Med hänsyn till att kännedomen kring hur de framställningar hudfärg och religion användes under tidigare decennier kan variera från land till land har vi förståelse för att detta beslut kan tyckas mer eller mindre självklart i olika kulturer och på olika marknader. Vi har också förståelse för att produktionen som sådan har olika stark förankring i lokala traditioner och att det kan påverka hur man känner inför detta. Disney beklagar givetvis den besvikelse som kan finnas i de sammanhang där bakgrunden till denna justering inte är helt självklar.

Vi ber fortsatt om en konstruktiv dialog här i gruppen och förbehåller oss rätten att även fortsatt ta bort de inlägg som inte respekterar det.

Hälsningar, Disneyredaktionen"

Kommentarer
Postat av: amanda

Jag tycker folk överdriver! Det där är gjort för många många år sedan, precis som tintin kan det verka lite rasistiskt OM man måste LETA massor av fel.
Jag tycker det är mer rasistiskt att ta bort dom, det visar bara att man fortfarande bryr sig så där mycket om vad folk kommer ifrån och inte kan garva åt det.

2012-12-23 @ 11:00:04
URL: http://amandamj.blogg.se
Postat av: Jonna

En sak som jag aldrig har vetat, och som många i Sverige inte heller vet, är att det som dockan säger egentligen är "mammy". Det har ju ingen betydelse för oss, eftersom vi översätter allt i filmen och får det till ett oskyldigt "mamsen". Men sanningen är ju den att "mammy" syftar på det som svarta kvinnor kallades under tiden de arbetade åt de vita. Det kan jag minnas även från korta filmer som "Figaro och Cleo", där man endast får se svarta, grova ben, vars ägare alltid kallades "Mammy". Så just den repliken gör ju själva dockan till ett större hån, tillsammans med det överdrivna och omänskliga utseendet.

Av den orsaken tycker jag det är bra att sekvensen klipps bort, samt tragiskt att så många i Sverige vill skydda den. För ärligt talat, vad spelar en tecknad figur för roll?

2012-12-23 @ 11:54:54
URL: http://yonnalicious.blogspot.com
Postat av: Lina

Fast dockan är ju inte en vanlig docka. Det är ju en nid-docka, alltså en docka som skapats för att driva med svarta. Alltså är den rasistisk i grund och botten. Tycker det är bra att den är borta

2012-12-23 @ 16:56:56
Postat av: a

kan du skriva i vilken ordning du tycker prinsessorna är finast?

Svar: Ja, när jag får lite mer tid över ska jag skriva ett inlägg om det.
disneysworld.blogg.se

2012-12-23 @ 17:06:35
Postat av: Julia

TACK för bra svar!:)

2012-12-23 @ 22:59:12
Postat av: jenny

i "tjuren ferdinand" är det också rasistiskt när det gäller spanjorerna

Svar: Vilket då?
disneysworld.blogg.se

2012-12-25 @ 19:31:27
URL: http://gepardblogg.se
Postat av: Miriam

Jag tyckte alltid att den svarta dockan var smartare än den blonda för hon kunde ju säga mamma direkt. XD Mycket sötare med för den delen.. Ibland är det trist att behöva få tryckt upp i ansiktet vad som är rätt och fel när man, som de flesta i det här fallet, aldrig ens tänkt på att de där bilderna var negativt menat... Men livet går vidare ~

Jag firade av religiösa skäl varken jul eller nationaldagen som barn. Så jag deltog helt enkelt inte i Luciatåget eller skolavslutningarna i kyrkan. När de andra sjöng nationalsången eller liknande så var jag tyst. Svårare än så är det egentligen inte...

2012-12-26 @ 01:00:13
URL: http://miriamscv.wordpress.com

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0