Originalsagorna

"Kan du inte skriva/forska lite om hur typ berättelserna uppkom? En kompis berättade att Snövit typ från början kommer från en snövitmänniska som hade hamnat hos 7 män och blivit våldtagen och sådant och sedan hade disney gjort den lite mer 'barntillåten' då. Men skulle vara kul att läsa om!"

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut där jag drar upp några exempel på vilka historier Disney inspirerats av till sina filmer. Många av Disneys filmer har löst baserats på Bröderna Grimms historier. Bröderna Grimm var två tyska språkforskare som reste runt i världen och samlade på sig flera hundra olika folksagor som släpptes i sju volymer. Så just för att det är folksagor från hela världen som uppkom på 1800-talet så är det svårt att ta reda på idag vad dom sagorna i sig är inspirerade av. Till exempel så tror man att Snövit har sitt ursprung i det medeltida Italien och Askungen har berättats i fler än fem olika versioner i över hundra år. Jag är helt säker på att alla folksagor har sin rot i en sann berättelse som kryddats eller gjorts om, men det är otroligt svårt att ta reda på sånt så här lång tid efteråt.

Kommentarer

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0