In this style 10/6

En läsare undrade vad vad texten "10/6" på lappen på Den galne hattmakarens hatt stod för. Jag vet inte om detta stämmer till 100 %, men den här är vad jag har hört:

Till att börja med så är det inte Disney som har kommit på hur hattens design ska se ut. Designen kommer från författaren Lewis Carrolls originalbok Alice i Underlandet. På bilderna i boken kan man se Hattmakarens hatt som det står "In this style 10/6" på. Det finns två olika versioner av tanken bakom hatten. En som är intressant, men inte särskilt trovärdig och en som verkar mer trovärdig, men som är ganska tråkig.
 
 
Inte trovärdig, men intressant
I Sverige och många andra länder firar vi varje år första april genom att lura varandra. Men i både USA och England firar man inte bara "April Fool's day", utan även "The second silly day". I USA firar man dagen den 6 oktober och i England firar man dagen den 10 juni. Efter att boken om Alice i Underlandet blev populär skapades "Mad hatter day" som firas den 10 juni i Europa.
Jag har googlat detta och hittar inget tecken som kan intyga att "The second silly day" finns, men "Mad hatter day" är på riktigt.
 
Trovärdigt, men tråkigt
Lappen kan även stå för att hatten kostade tio shilling och sex pence och att prislappen fortfarande sitter kvar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej när jag googlade på det där med lappen på hatten så hittade jag att det var prislappen som siffrorna står för

2014-10-20 @ 20:15:38

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0