Quasimodo & Rapunzel - Frollo & Gothel

 
Något man inte alltid tänker på är hur lika vissa karaktärer är. Om man jämför Ringaren i Notre Dame med Trassel kan man hitta många likheter.

Quasimodo och Rapunzel saknar båda tillåtelse att lämna sina hem på grund av deras "föräldrar", men båda två smyger senare i filmen ut i alla fall och möter och förälskar sig i en utstött (Quasimodo i Esmeralda och Rapunzel i Flynn Rider). Båda två är också konstnärligt begåvade då Quasimodo täljer trägubbar och Rapunzel målar. Karaktärerna drömmer båda två om att få vara fria.

Filmernas skurkar har också många likheter. Varken Frollo eller Gothel har några magiska krafter, dom utnyttjar folk i sin närhet för sina egna personliga skäl, båda sjunger en sång om varför deras "barn" inte ska lämna sina hem och både Frollo och Gothel dör genom att falla från en hög byggnad.

Kommentarer
Postat av: Skåning

jag minns det som att Gothel dör när Flynn klipper av Rapunzels hår. Då försvann Gotherls ungdom o hon hann bli "damm" innan hon träffade marken. Bara jag som mins det så?

2013-11-10 @ 15:34:50

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0