Visste du att...?

- Från början var det meningen att filmen skulle heta Kingdom of the Sun.
- Kuzco är i artonårsålder, men David Spade som gör originalrösten till honom var i trettioårsåldern när han spelade in rösten.
- Ljusstaken som är med i scenen där Yzma och Kronk ska äta middag med Kuzco är inspirerad från en karaktär som skulle varit med i filmen.
- ChiCha, Patchas fru, är den första gravida kvinnan i en animerad Disneyfilm.
- I scenen där Pacha bär Kuzco genom djungeln diskuterar dom att Kuzco har blodsockerfall. Det är ett medvetet skämt då David Spade lider av hypoglykemi som är ett medicinskt tillstånd av låg blodsockerhalt.
- Filmen skulle egentligen vara baserad på Prinsen och Tiggarpojken. Den skulle handla om en ung kejsare vid namn Manco som skulle byta plats med bonden Pacha. Den gamle trollkvinnan Yzma skulle få reda på detta och förvandla kejsaren till en lama. När halva filmen var färdig kom man på att manuset inte höll och produktionen avslutades.
- När Tipo säger "Vet du vad, jag tror inte att du är min gammelfaster. Du ser mer ut som min gammal, gammal...", så säger han ordet "gammal" 23 gånger.
- Pachas namn betyder "jord".
- Yzma bär lila kläder genom hela filmen, en färg som ofta förknippas med galenskap.


Kommentarer

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0