Disney under alla Oscarsgalor

Oscar eller Academy Award är ett amerikanskt filmpris som delats ut varje år sedan den 16 maj 1929
av amerikanska filmakademien och ABC. En Oscarstatyett är världens mest prestigefyllda filmpris. Bakgrunden till namnet Oscar är inte helt klarlagt, men enligt en historia ska en kvinnlig ledamot av akademin utbrustit: "Den liknar ju min farbror Oscar!", när hon fick se statyetten första gången. Walt Disney använde begreppet redan 1932 då han tackade akademin. 

Walt Disney har rekordet i flest antal Oscars, nämligen 26 stycken. 22 stycken i en kategori och 4 hedersoscar. Han har även rekordet i flest antal nomineringar, 64 stycken. Sina hedersoscar fick han för både Snövit och de sju dvärgarna och Fantasia.

Disneys heders-Oscar för Snövit och de sju dvärgarna

Disney studios gick till historien 1991 då Skönheten och Odjuret blev nominerad till Bästa film. Ingen animerad film har blivit nominerad i den kategorin sedan dess.

Alan Menken och Howard Ashman när dom tar emot priset för bästa sång, "Under the Sea" från Den lilla sjöjungfrun, 1990 

Andra Disneylegender som ligger på rekordlistan är Alan Menken och Howard Ashman. Menken har vunnit fyra gånger och blivit nominerad 14 gånger och Ashman har vunnit två gånger och blivit nominerad sju.



Listorna nedanför visar vilka filmer/låtar av Disney eller Pixar som blivit nominerade och vunnit

(Endast vinster) Bästa sång:
1940: "When you wish upon a star" - Pinocchio
1964: "Chim chim cher-ee" - Mary Poppins
1989: "Under the Sea" - Den lilla sjöjungfrun
1991: "Beauty and the beast" - Skönheten och Odjuret
1992: "A whole new world" - Aladdin
1994: "Can you feel the love tonight" - Lejonkungen
1995: "Colors of the wind" - Pocahontas
1999: "You'll be in my heart" - Tarzan
2001: "If I didn't have you" - Monsters, Inc
2010: "We belong together" - Toy story 3

(Ofullständig lista) Bästa filmmusik:
2001, nominerad: Monsters, Inc
2003, nominerad: Hitta Nemo
2007, nominerad: Råttatouille
2008, nominerad: Wall-E
2009, vinst: Upp

Bästa animerade film:
2001
Nominerade: Monsters, Inc
Vinst: Monsters, Inc

2002
Nominerade: Lilo & Stitch, Skattkammarplaneten
Vinst: Skattkammarplaneten

2003
Nominerade: Björnbröder, Hitta Nemo
Vinst: Hitta Nemo

2004
Nominerade: Superhjältarna
Vinst: Superhjältarna

2005
-

2006
Nominerade: Bilar
Vinst: Bilar
2007
Nominerade: Råttatouille
Vinst: Råttatouille

2008
Nominerade: Bolt, Wall-E
Vinst: Wall-E
2009
Nominerade: Prinsessan och grodan, Upp
Vinst: Upp

2010
Nominerade: Toy story 3
Vinst: Toy story 3
2011
-
2012
Nominerade: Röjar-Ralf, Frankenweenie, Modig
Vinst: Modig

Kommentarer
Postat av: Miriam

Sägs att han var en riktig översittare med sina priser.. Han var ju mest ett namn medan hans anställda gjorde jobbet. Tror aldrig ens han tackade sitt team utan sa kallt "Vadå vi? JAG vann.". >_>;

Svar: Jag har också hört det. Jag ska kolla om jag kan hitta några av hans tal.
disneysworld.blogg.se

2013-03-26 @ 22:29:58
Postat av: Ellinor

haha känner mig lagom störd när jag får rysningar och håller på att börja gråta pga det här inlägget xd haha jag är en bra blödig disney-nörd

Svar: Haha, jag förstår dig. Det är ganska mäktigt när man får en hel lista med alla priser och verkligen inser hur stor påverkan Disney haft i filmindustrin.
disneysworld.blogg.se

2013-03-27 @ 10:06:19
URL: http://ellinorlundquist.blogg.se
Postat av: Erika

Bilden på Alan och Howard är från 1990 års oskarsgala när de vann för lilla sjöjungfrun. 1992 var Howard sogrligt nog avliden. Det var Tim Rice och Alan som vann det året, annars mycket bra skrivit! :d

Svar: Ååh, nu skäms jag... Till mitt försvar måste jag påpeka att bilden hette något med "a whole new world" och att jag inte tänkte längre än så. Tack för rättningen!
disneysworld.blogg.se

2013-03-31 @ 16:15:29

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0