Intervju med Donnie Dunagan

Jag hittade en intervju med Donnie Dunagan på Moviezine. Dunagan föddes den 16 augusti 1934 och när han var sex år gammal tog hans mamma  med honom till filmbolaget Disney studios för att göra originalrösten till Bambi. Det har varit tyst om honom i många år, men 2010 pratade han för första gången om minnena från inspelningarna. 




Vad tyckte du när du såg Bambi för första gången?
Jag trodde att jag kände till handlingen, men när min mamma och jag såg filmen för första gången var vi helt hänförda. Jag älskade den. Den var min sjunde film och första gången jag gjorde en röstroll. Jag var så stolt över att få vara en del av den.

Kommer du fortfarande ihåg hur du gjorde röstrollen?
Ja då, det gör jag. En mycket bra fråga, ingen har faktiskt ställt den förut. Jag blev först anlitad för att vara modell för ansiktsyttrycken för Bambi. Det blev en glad överraskning. Jag trodde att de ville ha mig på golvet på alla fyra och med horn fastklistrade på mitt huvud och låtsas att jag var ett litet rådjur. Jag brydde mig inte om det. Jag var tillsammans med den store mannen, Walt Disney. De kunde ha frågat mig att stå modell för ett berg och jag skulle ha gjort det med ett brett smil.

 



Hade du ett bra samarbete med dina kollegor i filmen?
Jag träffade bara den unga flickan som spelade Faline en enda gång. Vi var de första barnen på Disney som gjorde röster till deras underbara karaktärer. Innan det, använde de flesta filmbolag vuxna som kunde låta som barn. Människorna på Disney behandlade mig som jag var en i familjen. Det var en fantastisk upplevelse.

Kommer du ihåg dina första tankar när du fick röstrollen till Bambi?
Ja. De sista två av mina då sex filmer var för en busig sexåring tråkiga - riktigt tråkiga. När min nu döda mamma sa till mig att vi skulle till Disney Studios, hoppade jag upp och ner av glädje. Oh boy! Det var ju där alla söta Disneykaraktärer fanns. Jag kunde knappt vänta tills det var dags att åka dit. Jag blev en riktig pina för min mamma för jag tjatade jämt och ständigt på henne att vi skulle åka dit.

Är dina barnbarn Bambi- eller Disney-fans?
Ja. De tycker det är så kul att få reta mig för min gamla röstroll. Men självklart med samma kärlek och respekt för den rollen vi alla hade för filmen.

På vilket sätt har Bambi påverkat ditt liv?
På väldigt många olika sätt, känslomässigt, omtanke och respekt för de försvarslösa.

Hann du lära känna Walt Disney?
Ja och det var ett sant nöje. Jag var för ung för att förstå att han var den store Disney som ägde alltihop... samma person som vi idag hedrar med våra ögon och vårt hjärta, för vad han har gett oss. Han var ständigt överallt, hjälpte till, gjorde saker, stöttade folk. Jag kunde ha varit en uttråkad unge och förstå att han var en väldigt speciell stöttepelare för alla, som alla respekterade och hade roligt med. Han tillbringade en del tid med mig, det kommer jag faktiskt ihåg. Han hade hört att jag hade läst tidningen sedan jag var fem år och han ville hemskt gärna se det med egna ögon. Det var mycket nyheter om andra världskriget på den tiden, jag slaktade de utländska namnen, men läste resten helt rätt. Han var förvånad och sa fina saker om den här lilla killen.

Vad är ditt roligaste minne från Bambi-inspelningen?
Jag hoppas att den yngre generationen läser detta och att de inte gör vad jag gjorde. Den fantastiska mannen som spelade Frankenstien i "Frankenstein", Boris Karloff gav mig en häftig vattenpistol från kriget som hade använts under inspelningen och var julen 1939. Jag hade hållit det hemligt... barn... gör inte det om två år på Disneymark. Jag hade pistolen inpackad i en liten väska jag fick ta med mig runtom i området.

Det fanns bara en person på Disney som inte var 100% positiv och gladlynt av sig och honom kallade jag Mr Grumpy. En dag i korridoren i Disneybyggnaden så jag honom komma längs korridoren.. och muttrade om något. Jag väntade tills han hade passerat mig och fortfarande osynlig för honom sköt jag honom två laddningar med vatten på honom. Han hade fortfarande inte sett mig. Jag gömde mig bakom hörnet. Han var inte glad. Bakom mig fanns något som påminde om ett träd i en fin kostym. Han såg att jag hade en vattenpistol, gav mig ett leende och signalerade åt mig att komma ut därifrån. Det gjorde jag och supersnabbt gick det. En timma senare kom en välklädd och vänlig säkerhetsvakt och ville ha min vattenpistol. Han tog den och försvann därifrån.
För fem år sedan blev jag inbjuden till Disney studios som gäst och jag blev introducerad för några av cheferna där. En av dem frågade om de kunde göra något för mig. Då hade jag dem där jag ville ha dem. Ja, jag vill ha tillbaka min vattenpistol som ni stal från mig för 65 år sedan, sa jag till dem. Deras reaktion var precis som det Disney jag kommer ihåg, åkta med mycket skratt.

Du har inte pratat om ditt röstjobb som du gjorde som barn på väldigt länge, vad betyder det för dig att göra det nu?
Väldigt få människor har frågat mig det. Just nu har jag skitkul att göra sådant här. Gamla marinsoldater från 50- 70-talet skulle säkert fråga mig varför jag inte berättade om underbara Bambi och de andra sex filmerna jag var med i. Barnen älskar verkligen att få möta någon från den klassiska filmen. Att få se glädjen i ett barns ansikte när någon berättar för dem att jag var Bambi, får mig att smälta, det gör faktiskt det. Jag skulle kunna kyssa Mr Disney om jag det bara var möjligt. Han har gjort detta till ett rent nöje för mitt liv och för andras.

Håller du fortfarande kontakt med de andra röstskådisarna och animatörerna?
Nej och jag ångrar verkligen att jag inte har gjort det. Det är antagligen mitt fel. Min yngre år spenderade jag i marinkåren och där stannade jag i 25 år. Det och sedan mer befordringar än jag troligtvis förtjänade. Vid 14 och 21 års ålder var jag en upptagen kille och sedan tog mitt jobb som företagsledare över som jag höll på med i flera decennier. Det är min dåliga ursäkt för att inte ta initiativet att leta rätt på dem. Jag skulle verkligen vilja träffa dem nu. Jag vill fortfarande göra det.

Vilken är din favoritscen i Bambi?
För alla typer av humanistiska skäl var det när den lilla skunken dök upp i blomsterrabatten och retade mig (Bambi) för att jag kallade honom "blomma" med Stampe skrattandes åt det. Då säger Blomma: "Det är ok, han kan kalla mig för Blomma om han vill det". Jag har sett barn förstå det riktigt snabbt... fortare än vissa vuxna. Mr Disneys livsbudskap där var att ge folk öknamn eller ha roligt åt folks namn var inget en bra människa skulle göra.

Vad sa dina vänner och din familj när de upptäckte att du var Bambis röst?
En superbra fråga! Jag pratade inte om de gamla filmerna under hela mitt vuxna liv, inte med någon. Dana och jag gifte oss några år innan hon upptäckte min hemlighet i ett skåp, att jag var med i några filmer. Jag fick äta jordnötssmör i flera dagar för den hemligheten. För sex år sedan i Texas läckte det ut till allmänheten. Först blev jag förödmjukad, onödigt blygsam för det. Men nu när jag är i 79-årsåldern har jag riktigt kul åt folks leenden och skratt när de småretar mig för det.

Men vänta bara tills de får se "Bambi" på Blu-ray med den otroligt fina färgerna, ljudet och musiken förbättrat på ett sätt ingen trodde skulle vara möjligt... det kommer bli näring åt deras hjärtan. Om någon film kan ge näring åt ett gott hjärta, så är det "Bambi". Det är "Bambi" och Blu-ray skulle få Mr Disney att skratta och översvallande glad som inget annat... någonsin.

Kan du beskriva hur det är att vara röstskådespelare? Hur gick du tillväga?
Från början hade jag ingen aning. Jag hade aldrig hört talas om röstskådespeleri, och ännu mindre hur man gjorde en röst till en hjortkid som bodde och levde i en skog. Min kära mamma tyckte det var en märklig idé, men hon var fascinerad över saker som frångick det normala. De första två människorna, en dam som var smartare och en bättre kommunikatör än mannen försökte förklara för mig att precis som i de korta komedisnuttarna som visades före spelfilmerna, var det tvunget att ha mänskliga röster till alla animerade djur. Det var min uppgift att se till att de fick det och då förstod jag vad han menade. Eftersom jag aldrig hade sett en hjort tog min mamma med mig till Zoo i Los Angeles och där hittade vi en hjort som latade sig. Jag var inte alltför imponerad!



Hur skulle du beskriva de största skillnaderna mellan vanligt skådespeleri och röstskådespeleri? Vad är de individuella skillnaderna och vad tycker du själv är svårast?
Först och främst var det riktigt svårt. Jag förstod inte på en gång hur de skulle kunna ta mina ansiktsyttryck och sätta dem på ett rådjur. På första dagen hade jag riktiga problem att förstå hur jag skulle säga något när jag var i fara, lycklig och chockad. Men en underbar dam på Disney gav mig lite träning och sa åt mig att gå in i ljudbåset och agera med mitt ansikte och min kropp efter de ord och sinnesstämningar som hjorten har upplevt. Då blev det enkelt och väldigt roligt.

Det sägs att Bambi var Walt Disneys favoritfilm. Fick du chansen att prata med honom om filmen och kan du berätta varför han älskade den så mycket?
Nej, men jag önskar att jag hade fått chansen att göra det då. Jag skulle idag säga att Walt Disney älskade Bambi väldigt mycket och kanske mest av alla av hans många underverk. Se bara hur många gånger vi har släppt den här filmen och hur många miljoner som blir exalterade vid varje nytt släpp. Vänta tills de får se filmen på Blu-ray. Bambi är precis som filmens ledmotiv... "Kärlek är en sång som aldrig tar slut"". Nåja, låt mig, Donnie Dunagan berätta för världen att Bambi är en kärlekssång och den kommer aldrig ta slut.

Du jobbade i den här branschen innan alla tekniska hjälpmedel som vi har nu. Allting gjordes för hand och äkta. Har charmen försvunnit i samband med att tekniken har tagit över?
Människor med konstnärliga hander med riktiga röster och med personlig omtanke berörde alla delar i Bambi-historien. Det var och är idag en reflektion av Disneys humanistiska värderingar. Disney använde sig av oljefärger, precis som med en klassisk oljemålning, till alla bakgrunder I filmerna. Alla rörelser, varenda liten regndroppe var tecknad för hand. Det är en av de många anledningarna till varför vi älskar det idag.


Vem är din animerade favoritkaraktär?
Ha! Stampe. Man kan inte hjälpa att tänka att han var en riktig unge som spelade baseball i New Jersey. Jag älskade hans röst... då och nu.... och han hade riktigt kul när han skrattade åt mig (Bambi).

Vad tycker du om den nya typen av animerade filmer, som Toy Story-filmerna?
Min fru och jag såg Bambi på Blu-ray för bara två dagar sedan och det knockade mig totalt. Den överträffar det tidigare DVD-släppet. Den är sin egen unika miljö, har sin egen atmosfär, den tog mig och Dana dit med på den resan. En ny underbar atmosfär, musik och ljud är otroligt förbättrat. Den berör dig på ett sätt som få filmer kan göra. Varje gång jag har sett filmen får jag något nytt livsperspektiv från det. Jag utmanade min mamma en gång i stavningsleken. Jag sa till henne att jag kunde stava Disney bättre än hon. Hon skrattade och sa: "Bättre? Hur kan du säga så? Det stavas bara Disney". Vi slog vad om 25 cent och hon bad mig stava det bättre. Jag sa: "Roligt" och då log hon åt mig. Hon förstod direkt att hon hade förlorat. Disney kunde också stavas som Roligt. Jag fick min 25-centare


Använde du någon speciell röstteknik när du gjorde Bambi?
Nej, de sa åt mig att bara använda min vanliga röst. Tack gode Gud för att jag hade varit i filmbranschen i några år och hade växt ifrån min djupa sydstatsdialekt.



Om du fick chansen att göra om Bambi - skulle du göra allt på samma sätt eller finns det saker du skulle vilja ändra på?
Var snäll och döm mig inte för hårt det jag säger nu, men jag skulle vilja göra både Bambi och Stampe, då och nu. Jag kan ändra tonläget i min röst till helt andra typer och till olika åldrar.

Hur pass mycket var du involverad i Blu-ray-utgåvan och vad tycker du om den teknologin?
Jag önskar att Mr Disney och hans konstnärer kunde få se denna unika version av hans älskade Bambi. Det känns verkligen som man är i skogen med dem. Djupet, musiken och färger som jag aldrig har sett. Blu-ray kan också tacka Mr Disney. "Bambi" är så rik på färger för att Disney använde sig av riktiga kvalitetsfärger i olja till och med för skogen som syns i bakgrunden. Det normala på den tiden för andra filmbolag var att använda sig av vattenfärger. Men inte för Disneys Bambi. Det var ett genuint hantverksjobb, målad med oljefärger. Kombinationen av att Disney var ljusår före hans tid och den prestandan hos Blu-ray gör denna release ett minnesvärt jobb. Vänta tills du får se det.


Hur kände du dig efteråt när du insåg att du var en del av en film i en tid som var fylld av mörker som andra världskriget var och som var något som gav människor värme och medkänsla?
Det var inte förrän 1944 som jag förstod hur Bambi var en film som gjorde folk glada för så många i den tyngda tidsperioden. Som ett barn var jag stolt att få vara del av en sådan fantastisk film fylld med värme. Alla barn känner till Walt Disneys animerade filmer.

Vad tror du är nyckeln till Disneys framgångar med de animerade filmerna?
En fantastisk bra fråga. Under de sex år jag har besvarat runt 700 frågor har aldrig någon frågat mig det. Mitt hjärta säger att de berättar en livshistoria i ett realistiskt kretslopp som många liv tar - lite fantasy, komedi, skratt, känslor, glädje och modet vi så väl behöver när vår familj eller vänner är i fara. Mr Disney porträtterade livet i färger och sånger som ingen kommer kunna matcha.

Du har själv en fascinerande livshistoria och har upplevt många äventyr, goda tider och svåra tider. Har du någon gång skrivit ner eller tänkt på att skriva en biografi?
Jösses, nu ansluter du dig till en stor grupp som ständigt försöker få mig att göra det. Och jag vet att jag borde göra det. Det skulle inkludera många ovanliga händelser, några är till och med rent fysiskt risktagande och andra äventyr som bara några få människor känner till. Jag har inte gjort det hittills, på grund av några av mina blockeringar i mitt sinne som säger nej till att skriva om sig själv, det blir som att marknadsföra sig själv. Det är antagligen därför jag aldrig har gjort ett ärligt försök att ägna mig åt filmbranschen som vuxen.

Bambi blev tydligen ditt sista jobba som skådespelare. Hur kommer det sig?
Andra världskriget förstörde snabbt många liv och min familj var inget undantag. Och de är minnen som jag skulle vilja behålla för mig själv, även idag.

Vilken är din favorit av Disneyfilmerna, förutom Bambi?
"Snövit och de sju dvärgarna" för att jag ville så gärna vara en av dvärgarna. De hade så kul!

Skulle du kunna föreställa dig att jobba som skådespelare idag?
Jag skulle älska det. Jag skulle kunna vara en gangster från 40-talet, en Harvard-professor, en befälhavare under inbördeskriget, en gammal kuf i western eller vad sägs om detta: farfar Bambi i dagens skogssamhälle!






Här är ännu en intervju med Donnie Dunagan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad heter pappan i Bambi?

Svar: Han tilltalas som "The great prince of the forest"
disneysworld.blogg.se

2016-07-30 @ 17:48:09

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0