Historielektion - Snövit och de sju dvärgarna

Originalsagan Snövit kommer ursprungligen från Italien. Den började troligtvis muntligt att berättas under medeltiden, men blev inte världskänd förrens under 1800-talet när Bröderna Grimm skrev ner den.

Filmen utspelar sig antagligen på gränsen mellan Frankrike och Tyskland. Med tanke på att prinsen är kunglighet i ett annat land, borde det ligga i närheten eftersom han besöker Snövits kungarike två gånger under filmens gång.

Filmen utspelar sig runt 1500-talet/1550-talet.

 

Kommentarer
Postat av: lina

Intressant!

2014-01-25 @ 15:15:15
Postat av: EliasPbo

Snövit och de sju dvärgarna VHS intro(1994-10-19):
1 varningstext(Buena Vista Home Video)
2 Lejonkungen bio-trailer(premiär 18 november +CD i slutet av oktober)
3 Walt Disney Home Video logo(1986-1995)(med röst)
4 köpvideopremiär 25 januari 1995
5 Aristocats trailer
6 köpvideopremiär november 1994
7 Jim Henson Video logo+Mupparnas julsaga trailer
8 OBS! fler tips efter huvudfilmen
9 Walt Disney Home Video logo(1986-1995)
10 Walt Disney Pictures logo
efter filmen:
1 bakom kulisserna
2 videoaktuell
3 Aladdin trailer

2014-04-11 @ 23:45:48
Postat av: Anonym

Ursäkta, kunde inte låta bli att skriva VHS intro för att jag var så tacksam för dina första historielektioner, jag kommer dock att fortsätta på de andra också.

2014-04-12 @ 17:43:30
Postat av: Annie

Hej, jag håller på att skriva en analys på Frost och Snövit så jag har en liten fundering över varifrån du har fått din information om Snövit ifrån?

Jag tycker att informationen som du delar ut är väldigt bra och skulle vilja ha lite mer detaljer var du har fått dem ifrån.

Svar: Oj, överallt. Jag har en riktigt fet bok som enbart innehåller information om skapandet av Snövit, men du kan säkert hitta exakt lika mycket fakta på internet. Intressant idé om analysen förresten, jag hade verkligen velat läsa den.
disneysworld.blogg.se

2015-05-28 @ 18:48:03

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0