18 Disneyfrågor - Del 1

Idag har jag skapat en ny kategori som heter "Dagens fråga". Som vissa säkert märkt så har jag ställt några få frågor till er förut, men jag tänkte börja göra det lite oftare nu och då vill jag samla allt i en kategori.

En läsare har skrivit ner 18 frågor som hon vill att jag och resten av mina läsare svarar på.
Jag tyckte att det var intressanta frågor, så för att jag (och ni andra) ska kunna ge så bra svar som möjligt så ska jag dela in alla frågor i olika inlägg. Det kommer ungefär bli tre frågor om dagen tills vi gått igenom alla 18.
Låter det bra? Då kör vi.



1. Vilken är din favoritDisneyfilm?
Jag har tre stycken faktiskt, beroende på vilket humör jag är på. Men Den lilla sjöjungfrun är min absoluta favorit. Jag tycker att hela filmen är så otroligt vacker, både miljön och musiken. Dessutom är Ariel en karaktär som jag verkligen kan se mig själv i. På plats nummer två kommer Lady och Lufsen. Jag gillar hur hela filmen verkligen bara kretsar kring hundarna och deras samhälle. För det mesta får man bara se benen på Ladys ägare, vilket gör att man inte har något annat val än att se hela världen ur hennes synvinkel. Den tredje filmen är Pongo och de 101 dalmatinerna. Den filmen brukar jag kalla för min feel good movie. Hur ledsen jag än är så mår jag alltid bättre efter att ha tittat på den. En dag såg jag den fyra gånger på raken utan paus, så jag kan se den hur många gånger som helst utan att tröttna.


2. Vem är din favorithjältinna?
Förutom Ariel, så är jag lite småkär i både Marahute från Bernard och Bianca i Australien och Jane från Tarzan. Jane skiljer sig så mycket från dom tidigare hjältinnorna då hon är klumpig, inte sjunger någon sång (har ni också tänkt på det?) och jag tycker att man får se mer av hennes charmiga personlighet än vad man fått se hos tidigare karaktärer.

Marahute kan jag inte sätta fingret på vad det är som gör att jag tycker om henne så mycket, hon är helt enkelt bara en av Disneys mest älskvärda karaktärer enligt mig.


3. Vem är din favorithjälte?
Lufsen och Robin Hood. Båda två är egentligen "bad guys", Lufsen som är ökänd och lever livet med varenda tik i hela stan och Robin som är kriminell och efterlyst. Men Robin tar allt han stjäl och ger till dom fattiga och Lufsen hjälper alla hundar som hundfångaren tar.



Jag vill jättegärna höra era svar också, så lägg en minut på att svara på dessa tre frågor.
Tack på förhand!


Kommentarer
Postat av: Alexandra

1. Trassel, Lejonkungen och Skönheten och odjuret, jag kan bara inte välja!



2. Belle, och tätt efter kommer Rapunzel



3. Philip i Törnrosa, finns inget som kan mäta sig med hans mod

2012-01-05 @ 17:20:04
Postat av: Helena

Otroligt bra blogg, jag älskar disney!



Den lilla sjöjungfrun, Skönheten & Odjuret, Trassel. Sen älskar jag även alla andra disneyfilmer men dessa är mina favoriter.



Mina favorithjältar/hjältinnor är nog från dessa filmer.

2012-01-05 @ 17:35:49
URL: http://justbambi.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag älskar filmerna skönheten och odjuret, Trassel, prinsessan och grodan, Pocahontas och den lilla sjöjungfrun.

Mina favorit hjältinnor är Ariel, Pocahontas och Belle.

Mina favorit hjältar Odjuret, Naveen, Flynn, Aladdin och John Smith.

Jag har många favoriter så det är riktigt svårt att välja.

2012-01-05 @ 23:01:40
Postat av: Sannie

Tjolahopp tjolahej! Tävling om att vinna ett porträtt som jag ritar av :)



http://sannie.blogg.se/2012/january/-portratt-tavling.html



Var med vettja ^__^ trolololol

2012-01-05 @ 23:42:52
URL: http://sannie.blogg.se/
Postat av: Sara

1. Djungelboken och Lejonkungen för det var filmer jag kollade på minst en gång i veckan under min uppväxt och Björnbröder för att det är den roligaste Disneyfilmen och man tröttnar aldrig på den.



2. Rapunzel och Pocahontas måste jag nog välja.



3. Aladdin och Nasse från Nalle Puh! ^^

2012-01-06 @ 04:48:53
Postat av: anna ee beeest

älskar disney<3 kommer läsa bloggen varje dag :):)

Kolla http://duarlitefjollig.blogg.se/?tmp=05160219

Postat av: Lisa

1. Måste säga Skönheten och Odjuret. Tycker den är fantastisk och jag kan kolla på den om och om igen. Sen håller jag med dej om att Lilla sjöjungfrun är fantastiskt bra!



2. Bell :) Tycker att hon har en väldigt stark karaktär som säger vad hon tycker, och vågar sticka ut ur mängden.



3. Aladdin. Kan inte riktigt motivera varför, men jag tycker om honom :)

2012-01-19 @ 20:15:53
Postat av: EliasPbo

Svar på första frågan: tja, jag är ett ENORMT Disneyfan, så jag tycker nog att alla Disneyfilmer är lika mycket värda, men i eftertanke så gör jag ändå min lilla fina rangordning(top 60):

Alice i Underlandet
Törnrosa
Peter Pan
Den lilla sjöjungfrun
Snövit och de sju dvärgarna
Lejonkungen
Prinsessan och Grodan
Trassel
Aladdin
Ringaren i Notre Dame

Pongo och de 101 dalmatinerna
Micke och Molle
Pinocchio
Dumbo
Djungelboken
Robin Hood
Aristocats
Pocahontas
Herkules
Askungen

Bambi
Lady och Lufsen
Skönheten och Odjuret
Fantasia
Fantasia 2000
Mästerdetektiven Basil Mus
Bernard och Bianca i Australien
Svärdet i stenen
Oliver och Gänget
Mulan

Tarzan
Toy Story
Monsters Inc
Hitta Nemo
Ett småkryps liv
Toy Story 2
Råttatouille
Superhjältarna
Bilar
Upp

WALL-E
Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin
Tigers Film
Nasses Stora Film
Jakten på den försvunna lampan
Janne Långben - The Movie
Musse, Kalle och Långben - de tre musketörerna
Björnbröder
Lilo och Stitch
Mary Poppins

Peter och Draken
Modig
Förtrollad
Toy Story 3
Bilar 2
Dinosaurier
Bernard och Bianca
Filmen om Nalle Puh

PS: ni får ursäkta att två rader blev tomma, jag visste inte vilka filmer jag skulle ditskriva, men jag tycker om fler filmer än dessa.

Svar på andra frågan: Det är nog Alice, hon är faktiskt min överhuvudtagna favoritkaraktär, tycker även om Lena, Snövit, Törnrosa, Ariel med flera, så jag tycker om i stort sätt alla.

Svar på tredje frågan: Dumbo, har sett i en massa castningar att han och Alice är ett par och jag gillar det, så jag tycker att han och Alice är mitt absoluta favoritdisneypar, vet inte riktigt varför med det bara är så, annars så tycker jag mycket om honom som sagt, och i stort sätt alla andra också.

2013-06-10 @ 21:31:40

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0