Kort om Pocahontas vs Lejonkungen

I mitten av 90-talet delade Disney upp hela företaget i två "lag", eftersom dom planerade att släppa två filmer samtidigt. Lag A fick jobba med den viktigaste filmen, Pocahontas, eftersom dom visste att den skulle bli en stor succe. Lag B fick jobba med Lejonkungen som snarare bara var ett sidoprojekt för att resten av studion skulle ha något att göra. Disney var helt säkra på att Lejonkungen ändå skulle hamna i skuggan av Pocahontas så på slutet slängde man bara snabbt ihop ett avslutande på B-lagets film och sen släpptes båda två på bio.

Lejonkungen vann en Golden Globe Award i kategorin "Bästa film - Musikal eller Komedi" och tre Annie Awards  för "Bästa Animerade Film". Filmen blev den ditintills mest sålda videofilmen i Disneys historia. Den såldes i mer än 55 miljoner kopior. Pocahontas hade inte en chans.



Kommentarer
Postat av: Amanda

Ofta :D
Jag hade ingena aning om detta ^^
Jag har alltid älskar Pocahontas men Lejonkungen har någon slags disney magi över sig, för alltid kommer den vara en av mina favoriter <3

2012-10-10 @ 20:29:18
Postat av: jenny

hur dog mufasa? var det när gnuerna sprang på honom, eller var det när han föll?

Svar: Fallet var nog inte nådigt, så om han överlevde det så trampade gnuerna ihjäl honom.
disneysworld.blogg.se

2012-12-01 @ 15:27:29
URL: http://gepardblogg.se
Postat av: Undrar?

Men om de satsade så mycket mer på Pocahontas hur kan då <Lejonkungen se så mycket noggranare gjord då? (Jag tänker mest på bakgrunderna och naturen, de är mycket finare i Lejonkungen)

Svar: Det är ju olika animatörer. Bara för att Pocahontas fick dom bästa, så betyder inte det att dom som animerade Lejonkungen var dåliga. Sen så utspelar sig filmerna i helt olika miljöer och det är enklare att ge Afrika en färgglad miljö. Till exempel så har Disney lagt ner en jättestor summa på Mulan, men trots det så har dom använt dom mest simpla bakgrunderna eftersom det ser ut så på asiatisk konst.
disneysworld.blogg.se

2014-01-25 @ 15:20:08

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0