Kroken & Snoken/Flotsam & Jetsam

Muränorna Kroken och Snoken (originalnamn Flotsam och Jetsam) räknas än idag som Disneys mörkaste sidekicks till filmens skurk. Till skillnad från till exempel Hades med Skrik och Panik, ville Disney att karaktärerna skulle vara allvarliga och aldrig misslyckas med några av Ursulas uppdrag. Hon blev aldrig besviken på dom och såg dom som sina husdjur eller till och med barn, vilket förklarar hennes reaktion när dom dör i slutet på filmen.

 

Det nämns aldrig om Kroken och Snoken är hanar eller honor, men den amerikanska versionen är dubbad av en kvinna och den svenska är dubbad av en man.

 
 
Paddi Edwards var en skådespelerska som vid 58 års ålder gjorde rösten åt muränorna Kroken och Snoken. Edwards hann även, kort före sin död, dubba rösten åt en av Ödesgudinnorna i Herkules.




Rolf Skoglund är en känd skådespelare som var 49 år när han dubbade den svenska versionen av Kroken och Snoken.



Jag kunde inte hitta någon scen med muränorna på svenska, så jag valde istället att ta en video från den kultförklarade filmen "Vi hade iallafall tur med vädret" där Skoglund har huvudrollen.

Kommentarer
Postat av: EliasPbo

En annan karaktär av manligt kön som har röst av en kvinna är Casey Junior. På Svenska har han dock rösten av Charlie Elvegård(1972) respektive Anders Öjebo(1997), dock finns det ej bevarat av 1946, så jag har inget att säga där.

2014-11-13 @ 07:36:22

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0