Disneys guldår

"Vilka filmer är det som är med i Disneys guldår?"

Disneys guldår kallas dom åren där Disney producerade sina största och mest populära klassiker. Under 80-talet kom filmer som bland annat Micke och Molle, Taran och den magiska kitteln (som tystnades ner), Mästerdetektiven Basil Mus och Oliver & gänget. Även om filmerna drog in pengar fick dom inte lika mycket uppmärksamhet som tidigare filmer.

Det hade gått nästan 20 år sedan Disney gjort en tecknad långfilm med en prinsessa (Törnrosa) i huvudrollen, men 1989 producerades Den lilla sjöjungfrun som blev en stor succe och Disneys guldår startade. Efter den kom Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan och Tarzan. Jag är faktiskt inte riktigt säker på vid vilken film guldåren slutade, men man brukar säga att det är alla filmer som producerades under 90-talet.


Kommentarer
Postat av: EliasPbo

Varför fick inte 1980-talsfilmerna lika mycket uppmärksamhet som tidigare filmer? Jag tycker att de borde få det! De är värda lika mycket respekt och omsorg som alla andra Disneyfilmer.

2015-02-18 @ 22:09:20

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0