Frågor och svar

Efter att blogg.se ändrat om så att man kan svara på kommentarena direkt i fältet har jag blivit lite förslappad med att uppdatera i den här kategorin, så nu kommer ett inlägg med några frågor som kommit in den senaste tiden.
 


(Angående det här inlägget)
 
Men om de satsade så mycket mer på Pocahontas hur kan då Lejonkungen se så mycket noggranare gjord då? (Jag tänker mest på bakgrunderna och naturen, de är mycket finare i Lejonkungen)

Det är ju olika animatörer. Bara för att Pocahontas fick dom bästa, så betyder inte det att dom som animerade Lejonkungen var dåliga. Sen så utspelar sig filmerna i helt olika miljöer och det är enklare att ge Afrika en färgglad miljö. Till exempel så har Disney lagt ner en jättestor summa på Mulan, men trots det så har dom använt dom mest simpla bakgrunderna eftersom det ser ut så på asiatisk konst. :)

 

När släpps Frost på DVD?

Jag kunde inte hitta någon information om det, vilket antagligen beror på att den precis börjat visas på bio. Men den har redan släppts i Norge, så Sverige kommer nog göra samma sak i vår eller tidigare i sommar.


Jag har hört att de har gjort om Frost lite beroende på vilket land som den visas i? Stämmer det? Är det dubbat eller animerar de om replikerna för varje land kanske? Är det något mer de ändrat? Klimat, ansiktsuttryck osv?

Jag förstår att du undrar, men så är det tyvärr inte. Amerikanerna animerar en film och sen "får resten av världen anpassa sig" efter filmen. Alla repliker översätts till svenska till exempel och sen får man ändra om lite här och där för att det ska funka med munsynkroniseringen. Att ändra animeringen för varje språk hade tagit alldeles för mycket tid och pengar. Om du till exempel tittar på Herkules i den scenen när Hades försöker få Meg att lura Herkules, så säger hon "forget it" och hennes mun formas precis efter meningen. Men när Sverige dubbade om det till "glöm det" såg hennes mun jättekonstig ut, men det är sånt vi får leva med. :)


Var hittar du all fakta?:3
Och vet du vad låten heter på orginal och svenska som sjungs i Bambi under åskvädret?:)

Överallt. Man får googla filmens titel och massa ord efteråt och hoppas på det bästa. Det här inlägget var ju ändå ganska kort, men det har krävts fyra olika googlingar efter filmen och boken och sen en omgång med om det stämmer med alla djuren.
Låten heter "dropp dropp dropp" på svenska och "Little april shower" i originalet.


Vet du var man kan få tag på alla originalhistorier eller om de har något sammanband med bröderna Grimms berättelser som också var väldigt bizarra och grova?

Varje Disneyfilm är mer eller mindre löst baserad på en saga eller bok, så om man vill ha tag på alla originalhistorier så får man antagligen gräva sig ner på biblioteket. Jag har nämnt lite här och där i bloggen vilka filmer som är baserade på vilka sagor och om man missat det, så får man en chans till nu när jag börjat med "historieprojektet". Alla inlägg som heter "historielektion" innehåller boken titeln och författarens namn för dom som vill läsa originalet och jämföra med boken.

Just Bröderna Grimm är såpass kända att man oftast kan hitta deras historier direkt på internet, men annars kan man gå till biblioteket och hitta alla deras sagor i en enda bok. Bröderna Grimm är ju kända för att ha väldigt obehagliga barnsagor och dom filmerna som Disney har gjort har mer eller mindre mjukats upp för att passa bättre inför en barnpublik.


(Angående det här inlägget)
Jag har en fråga: Hur ändrade du så att de som hade skägg inte hade det? (För det ser jättecoolt ut!) Eller hittade du dom bara på nätet?

Jag hittade bilderna på internet. Personen som gjort bilderna har antagligen använt ett verktyg i Photoshop som man bland annat använder när man retuscherar bort finnar.


Hej, vet du när Frost släpps på DVD i Sverige nu?

Inte ännu, men jag har fixat så att jag kommer få ett mail när det kommit ett datum och då skriver jag ett inlägg om det.

Kommentarer

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0