Dom bästa kvinnliga karaktärerna - Topp 25

För några år sedan publicerade jag ett inlägg med resultatet efter en omröstning där Disneyfans hade fått rösta fram sina manliga favoritkaraktärer. Det fanns även en lista med dom kvinnliga karaktärerna som jag publicerar nu.


Kida - Atlantis (2001)
"Vissa människor kanske tycker att Atlantis var ett kreativt och ekonomiskt misslyckande, men dom som röstade  måste åtminstone ha hållit sig vakna under Kidas scener."
 


Mia Thermopolis - En prinsessas dagbok (2001)
"Det är inte varje osäker tonåring som som kan acceptera att hon är en prinsessa och ta sig igenom det med elegans och humor. Det går att relatera till henne."
 
 
 
Jessie - Toy story 2 (1999)
"Jessie övergavs av sin ägare, en ung flicka som växte upp. Men under den kaxiga sårade ytan finns det hopp."
 
 
Perdita - Pongo och de 101 dalmatinerna (1961)
"Perdita är en hjälte av moderlig natur. Hon låter varken kyla eller en lång väg hindra henne från att få tillbaka sina valpar."
 
 
 
Lena Darling - Peter Pan (1953)
"Samtidigt som John och Michael glömmer bort sitt gamla liv i landet Ingenstans påminner Lena dom om deras riktiga föräldrar. Hon förstår att dom måste återvända hem."
 
 
 
Lady - Lady och Lufsen (1955)
"Lady visar stort hjältemod genom att ständigt försvara babyn och sina ägare."
 
 
 
 
Bianca - Bernard och Bianca (1977)
"Bianca är en klassisk karaktär som glömts bort i Disneys mest underskattade film."
 
 
 
 
Violet - The incredibles (2004)
"Violet må vara den typiska Disneyprinsessans raka motsats, men hon finns alltid där för att rädda sin familj."
 
 
 
Alice - Alice i Underlandet (1951)
"Hon blir lätt irriterad, säger emot vuxna och säger fräcka kommentarer, men för mig är det något positivt eftersom det får henne att framstå som mer realistisk."
 
 
 
Doris - Hitta Nemo (2003)
"Trots hennes minnesförlust är hon positiv och har mycket humor."
 
 
 
 
Lilo - Lilo & Stitch (2002)
"Lilo är den yngsta Disneyhjältinnan jag sett, men ändå är det hon som räddar alla genom sin tro till ohana".
 
 
 
Snövit - Snövit och de sju dvärgarna (1937)
"Trots att Snövit ses som den mest svaga hjältinnan, så kommer hon alltid att vara min favorit."
 
 
 
Jane - Tarzan (1999)
"Jane är en brittisk dam som släpper taget om vett och etikett för att hjälpa mannen som hon är kär i."
 
 
 
Aurora - Törnrosa (1959)
"Trots att hon inte är med så mycket i filmen så hade handlingen inte fungerat om inte dom andra karaktärerna brydde sig så mycket om henne."
 
 
 
Mary Poppins - Mary Poppins (1964)
"Hon är barnvakten som alla vill ha".
 
 
 
 
Nala - Lejonkungen (1994)
"Om det inte vore för Nala skulle Simba inte återvända till lejonriket och ta tillbaka tronen."
 
 
 
 
Elastaflickan - The incredibles (2004)
"Hon är en av dom mest sympatiska och underhållande karaktärerna genom tiderna."
 
 
 
 
Askungen - Askungen (1950)
"Askungen får ofta kritik för att endast sitta hemma och vänta på att något ska hända, men samtidigt så passar hon faktiskt upp på sin styvmor och sina styvsystrar trots att dom behandlar henne dåligt."
 
 
Esmeralda - Ringaren i Notre Dame (1996)
"Min favoritscen är när hon anfaller Phoebus med hans eget svärd."
 
 
 
 
Megara - Herkules (1997)
"Man förstår varje val hon gör efter att ha hört om hennes förflutna. Hon riskerar även sitt liv för att rädda mannen hon älskar."
 
 
 
Pocahontas - Pocahontas (1995)
"Hon blev förälskad i John Smiths insida och inte hudfärg. Hon väljer även att stanna kvar hos sitt folk och offrar sin kärlek på slutet."
 
 
 
Jasmine - Aladdin (1992)
"Hon kanske inte räddade en stad eller slogs mot skurken, så länge inte den där kyssen räknades, men hon vann både Aladdins hjärta och många Disneyfans."
 
 
 
Ariel - Den lilla sjöjungfrun (1989)
"Filmen var inte bara en början på en ny era, utan gav oss också en av Disneys mest älskvärda karaktärer."
 
 
 
Mulan - Mulan (1998)
"Hon gav inte bara ära till sin familj, utan till ett helt land."
 
 
 
 
Belle - Skönheten och odjuret (1991)
"Belle är den typen av kvinna som jag vill gifta mig med i framtiden."
 

Kommentarer
Postat av: EliasPbo

Jag tycker att det är en väldigt underskön lista de har gjort, hade bara lagt till Eilonwy, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna och Elsa, jag älskar dem lika mycket som Snövit, Askungen, Lena, Törnrosa, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan och Jane. Men min absoluta favorit är Alice, helt överlägset, hon verkar ha samma personlighet som jag.

När jag sa "helt överlägset" kanske jag tog i med överkant, men hon är i varje fall min favorit! liksom de ovan nämnda.

2014-05-08 @ 20:54:12
Postat av: Emma

Håller med listan ganska mycket, belle är min favorit men är inte så förtjust i Jasmine. Hade höjt Kida också, blev förvånad över det som stod om Atlantis. Det är en av mina favoritfilmer

Svar: Atlantis är verkligen underskattad. Jag läste någonstans att publiken inte gillade animeringen och att det var det som drog ner filmen för dom.
disneysworld.blogg.se

2014-05-09 @ 16:50:58
URL: http://Knasboll.devote.se
Postat av: Karin

Jag tycker att animeringen är konstig i Atlantis då männen har stora händer och ser alla ser konstiga ut.

2014-05-10 @ 18:35:24

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0