Visste du att...?

- Bambi var Walt Disneys personliga favoritfilm.
- Produktionen av filmen började redan 1936 och det var meningen att Bambi skulle bli Disneys andra tecknade långfilm. Men p.g.a. Walts perfektionism och strävan efter realism försenades arbetet.
- Filmen blev nominerad till en Oscar för bästa sång (Love is a song), bästa originalmusik och bästa ljud.
- Två asteroider har fått sitt namn efter Bambi och Thumper.
-
Disneys animatörer tillbringade ett år med att studera och rita av hjortar för att få det perfekta utseendet på Bambi och hans föräldrar.
- I den ursprungliga manuset Bambi blev skjuten istället för sin mor, men Walt Disney avfärdade idén.
- Bambi var ursprungligen tänkt att gå tillbaka till sin mamma efter att hon blev skjuten och hitta henne i en blodpöl.

-  I filmen "Vem satte dit Roger Rabbit" var det i det tidigare manuset meningen att det var karaktären Judje Doom som dödade Bambis mamma.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Em, jättefin blogg. MEn jag måste fråga en sak! Det står att de ritade av rådjur, men bambi är ju en hjort? Eller hur?
:)

Svar: Helt rätt, det var en felöversättning från min sida. Tack för påpekelsen!
disneysworld.blogg.se

2013-04-24 @ 22:26:00
URL: http://cajsapedersen.blogg.se/

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0