Vilka karaktärer räknas som Disneyprinsar?

"Den sjätte Disneyprinsen som inte sjunger en kärlekssång tillsammans med filmens hjältinna."

"Vet du möjligtvis vilka de andra är? Hoppas det inte är en allt för jobbig fråga!"


Haha, lite jobbig är den frågan faktiskt, då jag inte kan svara helt och hållet på den.

Inom Disney är det inte alltid så lätt att förstå vilka som räknas som kungligheter och inte. Idag finns det till exempel något som heter "Officiella Disneyprinsessor", som alltid har varit Snövit, Askungen, Törnrosa, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas och Mulan. På senaste tiden finns även Tiana och Rapunzel med i den gruppen. Som ni märker så räknas både Mulan och Belle som kungligheter trots att ingen av dom är gift med en prins. Vilka kvinnliga karaktärer som väljs till "klubben" beror på hur populär filmen blev som karaktären medverkade i. Det är därför till exempel Eilonwy från Taran och den magiska kitteln inte finns med, trots att hon är en riktig prinsessa.

Dom officiella Disneyprinsarna är Snövits prins, Askungens prins, Philip, Erik, Odjuret och Aladdin. Men då hälften av dom sjunger en kärlekssång tillsammans med filmens hjältinna, så är det som sagt svårt att svara på frågan, så man får kolla på resten av dom kungliga karaktärerna i Disneyklassiker.

Här är dom kungliga kärleksparen som inte trudeluttar tillsammans:

Snövit och hennes prins
Bambi och Feline
Askungen och prinsen aka Prince charming
Ariel och Erik
Tiana och Naveen

... vad jag kan komma på. Så vem är den sista? Räknas Herkules och Tarzan som kungligheter, precis som Mulan och Belle? Jag har funderat på om Odjurets och Belles sång "Nånting som inte fanns förut" kanske inte räknas som en kärlekslåt i alla fall, vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: J

Ville bara säga att jag gillar den här bloggen väldigt mycket! Läser alla inlägg, men brukar vara hemskt dålig på att kommentera. Men bara så du vet är den uppskattad, jag älskar disney, allt du skriver om är mycket intressant! :)

2011-11-22 @ 16:44:57
URL: http://rodeonay.blogg.se/
Postat av: Emma

klart herkules räknas som en kungliget, han är ju tillochmed en gud! X) jätterolig blogg!

2011-11-24 @ 21:45:56
Postat av: E

Hej, jag är ett disney fan precis som du antar jag, och jag blev super glad när jag hittade den här bloggen. jag vill bara flika in att Bell gifter sig väl antagligen med odjuret och han är ju en prins, eller har jag bara hittat på det själv? ska nog ta och kolla upp det senare idag. så kan jag återkomma :D



2011-12-01 @ 10:54:51
Postat av: Linda

Simba och Nala borde ju vara med, Simba är ju en kung!

2012-01-05 @ 21:12:52
URL: http://lindalindmark.blogg.se/
Postat av: Roxie

Hej hittade din blogg idag och TACK!!! Älskar den! Lova mig att aldrig sluta.



Huuuuur som, tanke här på inlägget, Tiana och Naveen sjunger faktiskt tillsamans. Fast, ingen kärlekstrudelutt men dom sjunger tillsamans :P

2012-01-05 @ 21:16:49
URL: http://roxiies.blogspot.se
Postat av: Anonym

Odjuret är en prins! Filmen börjar: "Det var en gång en ung prins, som levde i ett underbart slott" och tjänarna (Lumiere, Clocksworth, mrs. Potts mfl) kallar honom "ers höghet". Så Belle är gift med en prins och därmed kunglig.

2015-04-20 @ 19:34:28

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0