Visste du att...?

- Från början var det meningen att karaktären Jenny skulle bli räddad av Bernad och Bianca, men producenterna gillade inte idéen och hela historien skrevs om och blev löst baserad på historien om Oliver Twist som är skriven av Charles Dickens.
-
Dom enda karaktärerna som är baserade direkt från Dickens bok är Oliver, Dodger, Fagin och Sykes.
- Rottigan (från Mästerdetektiven Basil Mus som gjordes ett år före den här filmen) syns bland Georgettes foton på hennes rum.
- När Fagin väntar på att Olivers rika ägare ska leverera hans pengar kan man se att han har på sig en Musse Pigg-klocka.
- "Nånting är pågång i New York city" är den första Disneylåten som Howard Ashman (Disneylegend som skrivit alla låtar till bland annat Den lilla sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret) skrev.
- Titos fulla namn är Ignacio Alonzo Julio Frederico de Tito.
- När Dodger sjunger "Man är väl infödd" kan man se Jock och Peggy från "Lady och Lufsen" och Pongo från "Pongo och de 101 dalmatinerna".



Kommentarer
Postat av: Edie

Gud vad jag älskar den filmen! Helt klart min favorit av ALLA Disneyfilmer! (tätt följd av Lilo & Stich) ^^

2012-02-01 @ 04:00:52
URL: http://edievigren.blogg.se/

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0