Tecknade filmer som INTE är Disney

Idag tänkte jag ta upp något som väldigt många som jag pratar med verkar har missat. Disney studio grundades under 30-talet och efter det har det faktiskt kommit fler filmbolag som producerar tecknade filmer. Alldeles för ofta hör jag folk som till exempel säger att Shrek är en av Disneys bästa filmer. Så nu gör jag ett inlägg där jag tänker dra upp olika exempel på filmer som inte är Disney.

Först och främst tänker jag ta upp det absolut viktigaste. Om du är osäker på ifall du tittar på en Disneyfilm eller inte så kan du alltid kolla dom första sekundrarna på filmen. Kommer Disneys logga upp, så kollar du en Disneyfilm. Dyker den inte upp, så är det något annat bolag som producerat filmen.


Så här är det:
Av alla tecknade filmbolag har Disney studio har tre konkurrenser,
DreamWorks, Don Bluth och Warner Bros.

DreamWorks är antagligen mest kända idag. Dom grundades i slutet på 90-talet och fokuserar mest på att producera dataanimerade filmer i nuläget.
Exempel på filmer: Prinsen av Egypten, Josef: drömmarnas konung, Vägen till El Dorado, Flykten från hönsgården, Shrek, Spirit - Hästen från vildmarken, Sinbad - Legenden om de sju haven, Hajar som hajar, Madagaskar, Kung fu panda, Monsters vs aliens och Megamind.



Don Bluth är en animatör som tidigare jobbat på Disney studio. Han gillade inte Disneys gulliga filmer och startade ett eget filmbolag där han producerade tecknade filmer där det förekommer blod och tar upp seriösa ämnen som ensamhet och döden.
Exempel på filmer: Resan till Amerika, Landet för länge sedan, Änglahund, Rock-a-doodle, Trollet i parken, Tummelisa och Anastasia.



Warner Bros är gänget bakom tv-serierna Looney tunes (Snurre Sprätt, Taz, Daffy Duck, osv), Scooby-Doo, Tom och Jerry och Batman.
Exempel på filmer: Corpse bride, Space Jam, Polarexpressen, Happy feet, Järnjätten, Katter dansar inte och Det magiska svärdet - Kampen om Camelot.



Nest Family Entertainment är inget särskilt stort filmbolag och har endast producerat några få tecknade filmer, men en av dom, Svanprinsessan, brukar också misstolkas för att vara Disney.


Kommentarer
Postat av: Erika

Gött att du gör en sådan lista, stör mig alltid på folk som jag pratar med som påstår att Anastasia är en disney film och även fas man förklarar att det inte är så så tror det aldrig på en.

2011-09-23 @ 18:21:31
Postat av: EliasPbo

Oroa dig inte för mig, jag har ENORM koll på vilka filmer som är Disney och vilka som inte är Disney, och jag tycker inte om att man blandar Disney med annat, jag gillar både Disney och dess konkurrenter, men mest Disney. Men jag vill i alla fall tacka dig för inlägget.

Å andra sidan så vill jag vara petnoga, för Disneys logga som du visade dyker ju inte upp i Pinocchio, Dumbo, Bambi, Svärdet i stenen, Robin Hood, Filmen om Nalle Puh, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Mary Poppins, Peter och Draken, Sängknoppar och Kvastskaft eller Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin, och alla dessa är ju producerade av Disney studio.

Svar: Roligt att du gillade inlägget. Hmm, det har jag aldrig tänkt på. Okej, loggan dyker upp i majoriteten av alla Disneyfilmer.
disneysworld.blogg.se

2013-06-04 @ 19:56:59
Postat av: EliasPbo

Vill även tillägga att DreamWorks också har gjort Antz, På andra sidan häcken, Bortspolad, Draktränaren, Mästerkatten i stövlar, De fem legenderna och Croodarna. Don Bluth har även gjort Brisby och NIMHs hemlighet, Pingvinen och lyckostenen och Bartok - en riktig hjälte.

Vill även tillägga fler filmer som INTE är Disney; Ice Age, Rio, Horton, Epic, Rex och hans vänner, Balto, Prinsessan och Trollen, Den fula ankungen, Rudolf med den röda mulen, Fantastiska wilbur, Dumma mej, Lorax, Sanningen om rödluvan, Pagemaster - den magiska resan, Robotar och Trubbel i sagoland.

Dessutom så vill jag säga att jag länge undrat över varför Don Bluth har lånat ut Resan till Amerika och Landet för längesedan till Universal studios, Änglahund, Trollet i parken, Tummelisa och Pingvinen och lyckostenen till Warner Bros och Anastasia och Bartok till 20 centry fox.

2013-06-04 @ 20:56:32

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0