Visste du att...?

- Från början hade Chip bara en replik.
- I Frankrike fick Clocksworth namnet Big Ben, efter den kända klockan i London.
- Walt Disney hade planer på att göra Skönheten och Odjuret redan på 50-talet, men skrotade filmen när han inte kunde komma på ett passande manus.
- Animatörerna gjorde så att Belle är den enda personen i staden som är klädd i blått, för att verkligen utmärka att hon är annorlunda. Det är också anledningen till varför Odjuret är klädd i blått när han äter middag med Belle.
- Sången "Bli vår Gäst" var från början skriven för Belles pappa Maurice som gäst, men man ville inte lägga ett såndant bra sångnummer på en birollsinnehavare, så man bytte till Belle istället.
- 370 män och kvinnor var inblandade i filmens produktion. 43 av dom var animatörer.
- Det är den sista filmen där Alan Menken och Howard Ashman skrev musik ihop.
- Paige O'Hara (som gör originalrösten till Belle) grät på riktigt när hon läste sina repliker under scenen där Belle sörjer Odjurets död.


Kommentarer
Postat av: Islina

Va lite du uppdaterar :(

2012-01-21 @ 18:12:37
Postat av: Edie

Haha, det var så lustigt, Skönheten & odjuret har aldrig varit någon favorit hos mig, såg den när den kom ut men tyckte bara att "jaha, den var väl okej" Sen såg jag den igen nu för bara några veckor sen eftersom den gick på teve och jag "inte hade något bättre för mig", och vilken tur! Jag blev alldeles störtförälskad i den och var tvungen att köpa den direkt! Lite kul förresten att Chip bara skulle haft en replik! Undrar vilken det skulle ha varit? :)

2012-02-01 @ 03:30:04
URL: http://edievigren.blogg.se/

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0