Kogänget - Visste du att...?

- Mycket tydde på att denna film skulle bli den sista Disneyfilmen som man använde sig av traditionell handritad animering, för att istället helt gå över till datoranimering. Detta visade sig dock inte stämma, då ännu en tecknad film, Prinsessan och grodan, av traditionell stil hade premiär 2009.
- Filmskaparna åkte på Cowboyläger för att testa hur det var att leva då. De föste boskap, sov under bar himmel och studerade beteendet hos kor och hästar.
- Filmen fick vissa klagomål från föräldrar pågrund av en scen där Maggie säger "Ja, dom är äkta. Sluta stirra", då hon syftade på hennes juver.
- Tidigare titlar på filmen var "Sweating Bullets" och "Sweatin' Bullets", då filmen från början skulle handla om en kalv som hette Bullet.
- En ännu tidigare manusidé var att basera filmen på Bröderna Grimms saga "Råttfångaren från Hameln".  Sagan utspelar sig i staden Hameln, som har drabbats av råttangrepp. En man som påstår sig vara råttfångare erbjuder ortsbefolkningen sina tjänster. Råttfångaren tar fram sin flöjt och lurar med sitt flöjtspel ner råttorna i en flod där alla råttorna dör. Han vägras dock betalning, och han lämnar staden full av vrede. Flera dagar senare återvänder han. Medan ortsbefolkningen är i kyrkan spelar han åter på sin flöjt och lurar med sig stadens barn in i en grotta utanför staden, där de försvinner. Kon Maggie var ursprungligen som en liten flicka som skulle bli Disneys första döva huvudroll. Manusförfattaren hatade dock omedelbart idén, eftersom han trodde att ingen förälder skulle ta med sina barn för att se en film där barn mördas. Manuset skrevs om och innehåller bara vissa delar ur sagan, som att korna följer efter filmskurkens joddlande.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha "Eh nej det har jag inte..!"

Svar: "Geten ska dö!" xD
disneysworld.blogg.se

2012-07-02 @ 02:58:16
Postat av: EliasPbo

Efter denna så är Prinsessan och Grodan, Trassel och Frost de enda klassikerna som jag räknar som mina favoriter, de andra är inga favoriter för mig, men de verkar inte så dåliga heller.

2013-11-22 @ 22:09:55

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0