Musiken i Skönheten och Odjuret

(Jag har tagit med alla originalsångerna så att ni kan höra texten som Howard Ashman själv skrev)

Belle/Belle repris
 

Redan tidigt hade produktionsteamet kommit överrens om att filmen inte, till skillnad från tidigare Disneyklassiker, skulle vara en musikal. Men eftersom det redan hade börjat dåligt med ett halvårs arbete som en testpublik inte tyckte om, så provade dom att ta in Alan Menken och Howard Ashman som knappt två år tidigare hade gjort stor succe med att tillsammans skriva musiken till Den lilla sjöjungfrun. Disney förstod att det var nödvändigt att filmen innehöll mycket musik och till den här filmen ville dom ha studions bästa musiker. Alan Menken sa själv att han fick en magkänsla över att det här skulle bli riktigt bra.

Howard Ashman och Alan Menken visste inte hur många låtar filmen skulle innehålla eller vad dom skulle handla om, så dom började skriva en sång tillsammans som till slut blev den första låten som spelas i filmen, "Belle".  Menken och Ashman arbetade alltid på olika sätt när dom skrev musik ihop. I vissa låtar skrev Menken musiken först och Ashman kom med texten efteråt, eller tvärtom. I "Belle" hade Ashman redan en text före Menken hade hunnit skriva ett musikstycke. Tanken bakom låten var att den skulle presentera staden, en av huvudkaraktärern och hennes drömmar och slutligen skurken och vad han ville ha.

Ashman var känd för att ofta vilja ha saker och ting på sitt sätt, att kunna argumentera sig fram och övertyga människor om att hans idé var den bästa. Så när han och Menken spelade upp låten "Belle" för första gången under ett möte var Roger Allers (en av manusförfattarna) inte helt nöjd med sången. Han sa att han gillade den, men att man kunde få in mer text i låten mot slutet. Ashman sa då åt Menken att sätta sig vid pianot och spela melodin och sa åt Allers att komma på en text. Allers blev helt ställd, men så fort Menken satte igång med att spela började Roger Allers improvisera fram lyrics. När låten var slut sa Ashman "Det var bra. Det tar vi med".

 




Gaston/Gaston repris

Animatörerna tyckte att något av det roligaste med hela filmen var att teckna scenen till låten "Gaston". Ashman hade mycket humor och texten till låten fick Menken att skratta flera gånger under tiden han skrev musiken.






Be our guest/Bli vår gäst

När låten "Bli vår gäst" skulle skrivas uppstod problem. Idéerna stod helt stilla och Menken bestämde sig för att skoja till det hela och började spontant spela en (med hans egna ord) "larvig melodi". Han sa att dom kunde börja med det så att Ashman kunde skriva en text och sen skulle Menken skriva om musiken. Ashman gjorde som han blev tillsagd och när texten var färdig satte Menken igång med att skriva om melodin. Han testade flera olika versioner, men blev inte nöjd. Han tänkte att vilken melodi som helst skulle bli bra, så länge han slapp använda "det larviga originalet". Efter att ha försökt om och om igen, fick han till slut ge upp och använda den ironiska melodin. Sången var från början skriven för Belles pappa Maurice som gäst, men man ville inte lägga ett sådant bra sångnummer på en birollsinnehavare, så man bytte till Belle istället. Tanken bakom sången var att personalen på slottet inte hade fått servera en festmåltid på väldigt lång tid och att dom skulle bli överlyckliga när Maurice dök upp. Men när karaktären ändrades till Belle fick låten istället handla om att få Belle att känna sig som hemma på slottet.



Something there/Någonting som inte fanns förut

Det var svårt att komma på en scen som skulle visa att Belle hade blivit förälskad i Odjuret, så låten "Nånting som inte fanns förut" skrevs. Denna låten skrevs hemma hos Howard Ashman som vid den här tiden var så sjuk i Aids att han varken kunde gå upp ur sängen eller knappt prata, så alla fick vara helt tysta varje gång han skulle kommentera något eftersom han enbart kunde viska.

 
Human again/Människa igen

"Människa igen" var den sången som skrevs om flest gånger utav alla sånger i hela filmen. När den väl var färdig var det svårt att hitta en scen där låten kunde klämmas in, då originalsången faktiskt är nio minuter lång. Tanken bakom låten var att den skulle ersätta "Någonting som inte fanns förut".

 
Beauty and the beast/Skönhet inuti

"Skönhet inuti" var, enligt Alan Menken, den svåraste sången att skriva. Howard Ashman hade stora krav på sången och ville att den skulle vara unik. Angela Lansbury spelade in hela sången på en enda tagning. Menken berättade nyligen i en intervju att han för några år sen hittade ett kassettband som han tänkte spela över, men tog sig först tid att lyssna på vad bandet innehöll. Det var två sidor där han och Ashman diskuterade och testade olika melodier och texter till all musik i Skönheten och Odjuret. Howard Ashman dog innan produktionen var färdig, så när "Skönhet inuti" vann "bästa sång" tog Ashmans partner Bill Lauch emot priset på hans vägnar.

 
The mob song/Pöbelns sång

"Pöbelns sång" skulle enbart bestå av instrumental musik, men för att påminna publiken om att det var en musikal och dessutom klargöra allvaret så la Ashman till text.

 
 
För att se listan med alla nomineringar och vinster till filmen och musiken, läs det här inlägget.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Howard Ashman och Alan Menken vet verkligen hur man skapar musik <3
ps. Intressant inlägg :)

2012-07-23 @ 11:02:51

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0