Döda föräldrar i filmerna

Om man tar en titt på alla karaktärer i Disneyklassiker kan man se ett mönster. Det är väldigt sällan karaktären har båda föräldrarna i livet.

Karaktärer ur filmer där någon föräldrer saknas:

Snövit: Båda föräldrarna döda
Pinocchio: Pappan lever
Dumbo: Mamman lever
Bambi: Mamman dör, pappan lever
Askungen: Båda föräldrarna döda
Alice: Ingen föräldrer nämns
Arthur/Pysen: Ingen föräldrer nämns
Mowgli: Ingen föräldrer nämns
Toulouse, Berlioz och Marie: Mamman lever
Penny: Föräldralös
Micke: Mamman dör
Taran: Ingen föräldrer nämns
Olivia: Pappan lever
Oliver: Föräldralös
Ariel: Pappan lever
Joey: Mamman lever
Belle: Pappan lever
Jasmine: Pappan lever
Simba: Pappan dör, mamman lever
Pocahontas: Pappan lever
Quasimodo: Mamman dör
Tarzan: Båda föräldrarna dör. Plastmamman lever, plastpappan dör
Lilo: Båda föräldranra döda
Jim: Mamman lever
Koda: Mamman dör
Tiana: Pappan dör, mamman lever


Karaktärer ur filmer där båda föräldrarna lever:

Pongo och de 101 dalmatinerna: Alla valparna
Törnrosa: Aurora
Peter Pan: Lena, John och Michael Darling
Bernard och Bianca i Australien: Joey
Herkules: Herkules
Mulan: Mulan
Trassel: Rapunzel



Jag tror att Disney har gjort så här för att barn som förlorat en föräldrer ska titta på filmerna och känna att dom inte är ensamma om deras situation och att man fortfarande kan leva vidare trots att man förlorat en familjemedlem. Håller ni med mig eller vad är er åsikt?

Kommentarer
Postat av: Roxie

Måste säga att det faktiskt hjälpte mig!

Mina föräldrar skilde sig när jag var liten och pappa har alltid bott i sthlm. men jag har aldrig sett det som något konstigt, för jag lärde mig att inte alla har båda sina föräldrar där.

2012-06-07 @ 21:42:35
URL: http://roxiies.blogspot.com
Postat av: Amanda

Oj! Jag har tänkt på det många gånger, men jag visste inte att det var så i så många filmer

Svar: Jag blev också chockad när jag märkte det. Det var för något år sen som jag hade tråkigt och skrev ner alla föräldralösa Disneykaraktärer och såg ett tydligt mönster. Men som sagt, jag tycker att det är bra att dom gjort så. :)
disneysworld.blogg.se

2012-06-09 @ 13:10:37
Postat av: Izabella

Jag känner verkligen igen mig i Bambi. Och eftersom jag förlorat en närstående så är det extra rörande för mig när någons närstående i Disney-klassikerna dör, medan andra i min ålder som inte varit med om samma sak inte förstår det sorgliga...

2013-04-21 @ 11:53:57
Postat av: EliasPbo

Jag tycker att du har fått till listan jättebra, det gör jag verkligen, men jag måste dock rätta dig på vissa stanser

Alice - jag har läst någonstans att hennes föräldrar lever, men aldrig förekommer i bild

Mowgli - han får fosterföräldrar i uppföljaren(fast detta kanske inte räknas)

Toulouse, Marie och Berlioz - i slutet får de en plastpappa

Ariel - i 3an får man reda på att hennes mamma dör(fast det kanske inte räknas)

Joey - han har bara mamman i livet(för när han frågar Marahute; var är pappan, så böjer hon ledset ner huvudet, då förstår han att han är död, så säger han; min är också borta)

Quasimodo - båda föräldrarna dör(dock får man aldrig se när pappan dör)

Tiana - det är sant att hennes pappa dör, men hon har också en mamma, och hon är vid liv

Plus detta så vill jag tillägga Oliver, han är föräldralös

Svar: Jag vill börja med att tacka för berömmet och nu försöka svara så gott jag kan. Egentligen har du skrivit samma sak som jag gjort i inlägget, bara mer detaljerat. När jag skrev det valde jag att fokusera på originalfilmerna (trots att man får reda på mer i uppföljarna). Alice föräldrar lever säkert, men eftersom dom (precis som du skrev) aldrig förekommer i bild eller ens nämns så skrev jag det. Joeys mamma glömde jag bort och jag kommer skriva dit henne, tack för påpekandet. Quasimodos pappa nämns aldrig, han kanske är en av zigenarna som man får se i början men det finns inga bevis och därför nämnde jag enbart mamman. Du har rätt i att jag glömde nämna Tianas mamma och Olivers föräldrar, det ska jag också skriva till.
disneysworld.blogg.se

2013-06-02 @ 21:38:28
Postat av: EliasPbo

Jag är ledsen om jag stör igen jag kom faktiskt på att Kida också mister sina föräldrar.

2013-07-21 @ 13:23:31

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0