Hamilton Luske

 
Hamilton S. Luske föddes i Chicago den 16 oktober 1903. Han började arbeta på Disney studios 1931. När Walt Disney satte igång sitt riskfyllda projekt med långfilmen Snövit och de sju dvärgarna, var Luske den första animatörern som Walt satte in i projektet. Han fick den svåraste av alla karaktärerna, nämligen Snövit. Efter detta gick han över till att vara med och regissera klassiker som Pinocchio, Fantasia, Askungen, Peter Pan, Lady och Lufsen och Alice i Underlandet. Han regisserade även den animerade delen av Mary Poppins. Hamilton Luske dog den 18 februari 1968.
 
Jag har för övrigt nämnt Luske förut i ett inlägg om Lady och Lufsen.
 

Kommentarer

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0