Inspiration till Prinsessan och Grodan

Många tror att Prinsessan och grodan är inspirerad från Bröderna Grimms saga "Grodprinsen" och även om det stämmer till en viss del, så finns det faktiskt en till saga som ligger bakom manuset. Det är dock Bröderna Grimms saga som Tianas mamma läser i början av filmen.
 
 
E.D. Baker - Grodprinsessan (2002)
Esmeralda, som kallas för Emma, är en prisessa som på hennes mammas begäran måste gifta sig med en prins som hon avskyr. Hon flyr ut till ett träsk där hon träffar en groda som påstår sig vara en prins. Han berättar att han blivit förvandlad av en häxa och att en prinsessa måste kyssa honom för att förtrollningen ska brytas. När Emma kysser prinsen förvandlas även hon till en groda. Dom båda ger sig ut på en resa för att hitta häxan så att förbannelsen kan brytas.
 
Bröderna Grimm - Grodprinsen
Den ursprungliga sagan handlar om en prinsessa, som leker med sitt gyllene klot vid en brunn. Klotet faller i vattnet men en hjälpsam groda bringar den tillbaka. Som tack ska grodan få inträde i slottet. När grodan kräver att följa med till sängs får prinsessan nog och kastar den mot väggen. Plötsligt förvandlas grodan till en prins som tar prinsessan till sin fru.

Kommentarer
Postat av: Frida

Hej! Jätterolig blogg om de gammla Disney klassikerna! :) BLir så glad när man läsaer inläggen. Har du någon mailadress som man kan få om man har några frågor att ställa? :)

MVH
Frida

Svar: Tyvärr inte, men om du vill så kan du skriva dina frågor här bland kommentarerna så kan jag göra ett inlägg om det i kategorin "frågor och svar".
disneysworld.blogg.se

2012-10-10 @ 17:34:04
Postat av: Frida

Hej! Skulle du kunna skriv en lista på alla de klassiska Disney filmern! Och en med alla disneys filmer, de tecknade. Du kanske redan har gjort det. Men det skulle vara jättesnällt om du kunde göra det. :)


Svar: Självklart kan jag göra det. Jag har faktiskt planerat att göra det länge, men det har inte blivit av så det var bra att du påminde mig.
disneysworld.blogg.se

2012-10-14 @ 15:44:07

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0