Kommande Disneyfilmer

En läsare ville veta vilka filmer som åter igen kommer att släppas på DVD och Bluray den kommande tiden. Jag brukar alltid skriva ett inlägg om en release samma dag som den kommer ut i butikerna, men idag tänkte jag skriva en lista på hur hösten, vintern och våren kommer att se ut.
 
 
Hösten och vintern 2012
På releasefronten ser det ganska mörkt ut den här hösten. Vad jag har kunnat hitta än så länge så är det bara Askungen och filmens uppföljare som kommer att släppas igen, både enskilt och i en samlarbox. Detta kommer att ske i slutet av oktober.

I december kommer Hitta Nemo ut ännu en gång, dock endast på bio fast den här gången i 3D. För er som besöker en biosalong kommer ni även att kunna se premiären av kortfilmen Partysaurus Rex och åter igen se karaktärerna från Toy story.
 
Våren 2013
2013 verkar bli ett riktigt Disneyår. Det kommer släppas många nya (observera att alla inte är klassiker) filmer och vissa gamla klassiker kommer visas igen på bio.
Vi börjar januari med Tim Burtons nya film Frankenweenie (som räknas som övrig animerad film) och avslutar månaden med Tarzan i 3D på bio. I februari kommer vi att kunna se Röjar-Ralf som räknas in i klassikerkategorin. I mars kommer även Monsters Inc ut på bio i 3D och senare i månaden kommer spelfilmen Oz: The Great and Powerful som är baserad på Trollkarlen från Oz.
 
Under april kommer det vara ganska tyst, men i juni kommer Johnny Depp att synas i spelfilmen The Lone Ranger. Resten av sommaren, hösten och vintern har jag inga månader på, men som det ser ut nu så kommer min efterlängtade klassiker Frozen att släppas, samt en övrig animerad film som kommer heta Planes. Det kommer också en film som jag inte kunde hitta någon information om förutom att den ska heta Magic Kingdom. Som avslutning kommer King of the elves som jag inte heller kunde hitta någon information om och så självklart Pixars nya uppföljare Monsters University.
 
 
Jag vet att flera äldre Disneyklassiker kommer att släppas på DVD och Bluray under 2013, men än så länge finns det ingen information om vilka.

Kommentarer
Postat av: Daniella

Toppen! Är dock fundersam på en sak...
Röjar Ralf är ju en nyskapande klassiker och när den kommer ut på Blu-Ray/DVD så kommer den säkerligen ha sin klassiker siffra på ryggen. Men på wikipedia står det att Röjar Ralf är klassiker numer 52 och Nalle Puhs film - Nya äventyr i sjumilaskogen är klassiker nummer 51.

Det är väl inget konstigt i sig, men Blu-Ray och DVD utgåvan av Nalle Puh har ingen klassiker siffra på ryggen och om den verkligen räknas som klassiker nummer 51 så kommer det bli riktigt konstigt om Röjar Ralf blir nummer 52 och får en siffra på ryggen. Då kommer min samling bli konstig då det går från Trassel (50) - Röjar Ralf (52). Förstår du hur jag menar? Vet du typ om Nalle Puh egentligen inte är en klassiker och att Röjar Ralf är klassiker nummer 51 istället?

Haha, ursäkta för den långa kommentaren men undrar som sagt och hoppas du har någon idé om detta. :)

Svar: Jag är inte helt säker, men om du frågar mig så tror inte jag att Nalle Puhs film är en klassiker. Det luriga med Wikipedia är ju att vem som helst får gå in och skriva något och eftersom det står (nu skyller jag allt på amerikanerna) på den engelska wikipedia att Nalle Puh är klassiker nummer 51 så är det inte så konstigt om någon svensk sett det och skrivit till det på vår svenska wikipediasida. På alla "riktiga" sidor som jag varit inne på så står det att Röjar-Ralf är klassiker nummer 51. Som sagt, jag lovar inget, men jag tror att det är så. Om det verkligen hade varit en klassiker hade det stått på alla hemsidor.
disneysworld.blogg.se

2012-10-02 @ 12:16:57
URL: http://daniellalinnea.blogg.se
Postat av: Jonna

Gäller detta Sverige specifikt, eller är det internationella planer? :)

Svar: Sverige.
disneysworld.blogg.se

2012-10-02 @ 18:36:19
URL: http://yonnalicious.blogspot.com

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0