Topp tio

En läsare bad mig för ett tag sen att göra en topp tio med mina favoritDisneyfilmer och nu är jag färdig med den.
 
Den lilla sjöjungfrun
Hela filmen är så fruktansvärt vacker. Jag verkligen älskar animeringen, varesig man ser miljön i havet eller på land. Filmen har scener som får en att bli jättelycklig och riktigt känslosamma scener som får en att gråta. Dessutom är detta en av dom få Disneyfilmerna där jag kan stå ut med varje sång, förutom "Havet är djupt". Jag vet inte hur det är för er, men jag har väldigt svårt att tycka om varenda sång jag hör i en Disneyfilm.
 
 
Pongo och de 101 dalmatinerna
Av alla filmer i hela världen är detta min bästa feel good movie. Den får mig alltid på bra humör när jag mår dåligt.
 
 
Lady och Lufsen
Den är så mysig pågrund av att hela filmen kretsar kring hundarna. Sättet hundarna pratar om deras halsband, ägare, osv. Dom har ett eget samhälle. Märks det att jag tycker om hundar? Första scenen där man får se Lufsen är också en av mina favoritscener i Disneyfilmer.
 
 
Bambi
Egentligen händer det inte så mycket i filmen och det sägs inte så mycket, men animeringen slår allt man någonsin sett i Disneyfilmer... eller någon annan tecknad film. Detta var även Walt Disneys personliga favorit och han planerade att göra denna före han började med Snövit och Pinocchio, men ville vänta tills han kunde göra den perfekt. Bambi har jag för övrigt aldrig sett på svenska. Jag växte upp med den amerikanska versionen och VHS-bandet är idag helt sönderspelat, så trots att jag aldrig förstod vad någon sa så såg jag den galet många gånger.
 
 
Aristocats
Jag tror att mysfaktor är viktigt för mig när jag tittar på tecknad film, för jag tänker använda samma mening igen: den här filmen är så mysig. Scener som i början när kattungarna ska måla och sjunga, när Thomas O'Malley dyker upp, när dom dricker mjölk från flaket, osv. Alla scener är så varma. Jag gillar också att animeringen är annorlunda, bakgrunderna är verkligen jättefina.
 
 
Törnrosa
För det första, har ni tänkt på hur kort den här filmen är? Den är en timme och femton minuter lång, vilket jag alltid reagerar på varje gång jag tittar på den eftersom den tar slut så fort. Jag vet inte vad det är som gör att filmen kommer så högt upp på listan, men jag tror att det har att göra med Den onda féen. Törnrosa är som en animerad skräckfilm och utan att avslöja min ålder så kan jag säga att det inte finns en chans att jag tittar på den här filmen mitt i natten.
 
 
Ringaren i Notre Dame
Detta är enligt mig Disneys mäktigaste film. Det här är även den första filmen som jag kommer ihåg att jag sett på bio, även om mina föräldrar säger att jag sett flera filmer före den här.
 
 
Björnbröder
Det här är enligt mig den sista filmen Disney gjorde som var bra och ren Disney. Jag hade faktiskt gett upp hoppet om att dom skulle kunna göra något bra igen innan Bolt kom och även om den är bra så får man inga direkta Disneyvibbar från den. Prinsessan och grodan hade animeringen, men jag tål inte en enda låt och trots att jag tycker om prins Naveen så har jag aldrig sett en sämre Disneyprins. Jag tänkte börja skriva om Trassel nu också, men det här ska handla om Björnbröder. Jag gillar handlingen, alla låtar, karaktärer och miljön är helt otrolig. Uppföljaren är också jättebra.
 
 
Pocahontas
Pocahontas var min favoritfilm när jag var liten, så det sitter väl kvar än idag.
 
 
Mulan
Jag är väldigt förtjust i Asien, så det är bland annat varför jag tycker om den här filmen. Jag gillar sättet den är tecknad på, även om jag tycker att bakgrunderna är lite bleka. Dessutom tycker jag om alla karaktärer och alla sånger.
 
 
 
Vilka tio filmer är dina favoriter?

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Oliver och gänget, Aristocats, Bambi, Micke & Molle, 101 Dalmatiner, Ringaren i Notre Dame, Räddningspatrullen, Bumbibjörnarna & Toy story & Peter Pan är nog mina absoluta favoriter. Men jag har säkert glömt någon :)

2012-10-23 @ 12:43:08
URL: http://cwfoto.blogg.se
Postat av: Maj - en bra träningsblogg

Hercules är bra, Lejonkungen, Brave, Micke och Molle, trassel, björnbröder, tarzan såklart, phocahontas.

några iaf!
ja hade också en fling på törnrosa som liten, men den e inte så bra typ!

2012-10-23 @ 16:05:08
URL: http://majjohansson.blogg.se
Postat av: Emma

Oj vi har värkligen olika smak, på min topplista är det inga djur som är huvudrollen. Mina favoriter är nog (utan speciell ordning)
Aladdin
Tarzan
Herkules
Lejonkungen ( där kom det visst ett djur, hehe)
Snövit
Pocahontas
Skattkamarplaneten
Ringaren i notredame
Mulan
Anastasia

Jag håller med dej om att prinsessan och grodan inte har några bra sånger. Disney sånger brukar jag få gåshud av men dom låtarna skämms jag nästan över när jag hör dom

Svar: Anastasia är ingen Disneyfilm, så det finns fortfarande plats för ett till djur ;) Det är ju det som är det roliga, att alla tycker olika. :) Jag tycker att det är jätteintressant att fråga folk vilken deras favoritDisneyfilm är, jag tycker att det säger något om personens personlighet.
disneysworld.blogg.se

2012-10-23 @ 18:04:43
URL: http://emmagberg.devote.se
Postat av: Daniella

1. Atlantis
2. Familjen Robinson
3. Pocahontas
4. Skattkammarplaneten
5. Lady och Lufsen
6. Oliver och gänget
7. Lejonkungen
8. Mulan
9. Lilo och Stitch
10. Svärdet i stenen

Detta var svårt, haha. Men detta är favoriterna om man endast räknar med klassiker. ;)

2012-10-23 @ 19:12:59
Postat av: Anonym

Är tacksam att du la upp detta för det var jag som tipsade dig om att skriva ner dina topp 10 favoriter. Mina är nog

Lejonkungen
Helt enkelt för att jag har gillat den sen jag var liten, och man får så många olika känslor av den. Gillar även att de är så många vilda djur med i filmen och jag bara älskar Mufasa! Hela handlingen är så bra och filmen har ett bra budskap.
Tarzan
Också gillat den sen jag var liten, den är så rolig och jag gillar alla karaktärer och får gåshud på många scener, inte för att tala om de sjukt bra låtarna i filmen också.
Den lilla sjöjungfrun.
Min favoritprinsessa, hon är modig, äventyrlig, vacker och jag har alltid älskat hennes hår. Gillar att filmen utspelas både i hav och på land. Dessutom var jag typ kär i prins Eric när jag var liten också.
Ringaren i Notre Dame
Så mäktig film och man bara får så mycket rysningar genom nästan hela filmen och man verkligen känner medlidande med Quasimodo. Dessutom har jag alltid gillat Esmeralda så mycket.
Trassel
Gillar att filmen lägger fokus på både Rapunzel och Flynn Rider. Det finns typ inte en enda scen som jag inte gillar med filmen. Sen har den bra låtar också.
Björnbröder
Bra budskap, bra låtar och sköna karaktärer. Sen är en av mina favoritscener i Disney när himmlen visar sig med så fantastiska färger i filmen.
Micke och Molle
Så himla underbar film, och har alltid älskat tanten som tog hand om Micke.
Oliver och gänget
Tycker filmen är cool och gillar många låtar där.
Atlantis
Gillar karaktärerna och har alltid tyckt att Kida ser så unik ut, gillar att hennes folk är så annorlunda.
Hercules
Gillar inte så många låtar där, bara "Gå avståndet" och "Inte jag, inte kär" Sen har jag alltid diggat Meg, gillar hennes hår och hennes klänning. Dessutom gillar jag hennes kaxighet och att hon är rolig.

2012-10-23 @ 21:10:42
Postat av: Amina

1. Micke och Molle ( har alltid tyckt att filmen har en så bra handling, brukar inte fastna för djurfilmer men den här är något alldeles extra)

2. Tarzan (även denna film har ett bra budskap och den är så spännande, har alltid tyckt om Jane och ett extra plus är självklart de fantastiska låtarna)

3. Trassel (trots att den kom ut så sent måste jag medge att jag skrattade mycket under hela filmen, den har så många klockrena karaktärer)

4. Lejonkungen ( Den filmen är en av de jag sett flest gånger vilket beror på att den har så många mäktiga scener som är minnesvärda)

5. Mulan (Måste säga att en av anledningarna till att jag gillar filmen är Mulans modiga beslut om att ta sin pappas plats)

6. Ringaren i Notre Dame ( Har alltid tyckt om Esmeralda och detta är nog en av de filmerna som man inte kan släppa ögonen från)

7. Atlantis ( Anledningen till varför jag tycker om filmen är för att jag gillar Milo, en ganska töntig kille men som ändå har ett stort hjärta. Det absolut bästa med filmen är att man nyfiket väntar på att de ska komma till Atlantis och sedan se hur mycket de skiljer sig från den andra världen)

8. Hercules ( Trots att jag inte gillar huvudkaraktären Hercules gillar jag Meg och filmens budskap, att en sann hjälte kämpar för kärleken)

9. Skattkammarplaneten ( Trots att Jim inte har någon tjej som han är förälskad i genom filmen, gillar jag att "fienden" visar sig sig god och Ben som är makalös)

10. Skönheten och Odjuret ( Trots att jag inte gillar Odjuret älskar jag handligen, att man inte ska välja eller döma någon för ens utseende)

2012-10-24 @ 17:08:09
Postat av: Ellinor

Mulan, Oliver och Gänget, Aladdin, Skattkammarplaneten, Hercules, Törnrosa, Pocahontas, Trassel (på engelska), Tarzan och Ringaren i Notredam ^^

2012-10-25 @ 15:22:27
URL: http://ellinorlundquist.blogg.se
Postat av: EliasPbo

Alice i Underlandet
Törnrosa
Peter Pan
Den lilla sjöjungfrun
Snövit
Lejonkungen
Prinsessan och Grodan
Trassel
Frost
Pongo och de 101 dalmatinerna

2014-03-15 @ 16:54:40
Postat av: annika

Favoritfilmer:
Lejonkungen: Älskade lejon när jag var liten och såklart jag älskade lejonkungen då.

Törnrosa: Älskade rosa när jag var liten och har alltid tyckt att Aurora passade bäst i den färgen.

Alladin: Tyckte Jasmin är så vacker och musiken passade barn så bra.

Micke och Molle: Tyckte om vänskapen mellan dem och gillade musiken ur tvåan.

2018-02-03 @ 23:36:57

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0