Den tragiska historien om Oswald

 
 
Walt Disneys egna ord "kom ihåg att allting började med en mus och en dröm" hade kunnat låta annorlunda idag. Hans första skapelse var nämligen inte Musse Pigg, utan en kanin vid namn Oswald.

Oswald hann inte medverka i särskilt många filmer, men det hade gått tillräckligt lång tid för distributören Charles Mintz som samarbetade med Walt att förstå att företaget Disney studios skulle bli stort och han bestämde sig för att försöka ta över företaget.

 
 
Eftersom Walt inte hade säkrat copyrighten till kaninen så började Mintz med att skriva över karaktären till filmbolaget Universal. Som om inte det räckte, så lyckades Mitz även få alla Walts animatörer att gå över till Universal och kvar stod Walt med endast Ub Iwerks, Oswalds animatör.

Det sägs att detta var det hårdaste slaget i Walts karriär. Kollegor som han litat på hade lämnat honom och han hade förlorat sin skapelse. Det sägs även att Walt redan på vägen hem från mötet med Mintz började skissa på en mus.

Oswald hade medverkat i tretton kortfilmer, men Universal behöll inte karaktären särskilt länge. Efter några år var filmerna spridda över olika filmföretag, men 2006 hade Disney studios köpt tillbaka varenda en och äger nu alla rättigheter till Oswald igen.


Jag hittade den här fantastiska, men sorgliga videon på youtube där någon har animerat en egen kortfilm om Oswalds historia.

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh, vad sorgligt :''((

2014-05-19 @ 18:05:47
Postat av: Katta

Åh :(

2014-06-23 @ 20:46:21
URL: http://shettisdrottning.blogg.se
Postat av: canonworld.blogg.se

Jag älskar Disney :D!

Men det visste jag inte, trodde musse var det första. Men jag förderar det gamla disney filmerna. Sen walt släkten slutade göra är inte alls disney detsamma. Trassel, modig och Frost är väl det bättre av det nya som kommit. Men jag saknar det gamla, då det var ritade figurer :)

2014-06-23 @ 21:00:38
URL: http://canonworld.blogg.se/
Postat av: Amanda

vad intressant, ska snart iväg och jobba på Disneyland så det här kan ju vara bra att veta :)

Svar: Vad roligt, vad ska du jobba med där? :)
disneysworld.blogg.se

2014-06-23 @ 22:23:50
URL: http://asummerinparis.blogg.se/
Postat av: Amanda

SV: Ska stå i en butik, inte helt klart än, men stog 'vendeuse' så något sånt! :)

2014-06-24 @ 00:20:23
URL: http://asummerinparis.blogg.se/
Postat av: Jessica

Va kul med lite historia! :)

2014-06-25 @ 16:45:33
URL: http://photohugs.se

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0