Tingeling - Tinkerbell

Tingeling har genom åren blivit en av de främsta ikonerna för Disney sedan Peter Pan kom ut 1953. Hon är oftast med i öppningssekvensen till Disneyfilmerna.

Förutom att Tingeling fått ett antal egna filmer där hon spelar huvudrollen, så kan man även se henne i  "Peter Pan 2 - tillbaka till Landet Ingenstans",
"Vem satte dit Roger Rabbit", "Aladdin och rövarnas konung" (dock är det Anden som förvandlar sig till henne), ett antal avsnitt av "Hos Musse" och det sägs även att man kan se henne i scenen med älvorna i "Taran och den magiska kitteln". Hon medverkar även i "Kingdom hearts".

Visste du att...?
- I hennes första egna långfilm "Tinkerbell" får publiken för första gången höra hennes röst, då hon inte haft några repliker i tidigare filmer.
- I hennes andra långfilm "Tingeling och den förlorade skatten" får hon för första gången på mer än 50 år en ny outfit.
- Hon har fått en egen stjärna på
Hollywood Walk of Fame, som bland annat även Walt Disney, Musse Pigg, Kalle Anka, osv har fått.
- Tingeling räknades i många år som en Disneyprinsessa, men tillhör idag Disneyälvorna.




Kommentarer
Postat av: Sandra

Hejsan! Har letat runt lite på nätet nu när alla tingeling filmer har kommit ut för min dotter frågade mig här om dagen hur tingeling kom till Peter pan? Hon undrar varför hon lämnar Älvdalen för att komma till Peter? Du verkar ha koll, vad ska jag svara? Kram från en förtvivlad mamma!😊

2015-02-09 @ 12:04:17

Innan du kommenterar...

Jag blir jätteglad av era kommentarer, så jag tackar redan nu. Om du har en fråga så ställ den och så svarar jag antingen direkt i kommentarsfältet eller i ett inlägg som hamnar i kategorin "Frågor och svar".

Om det finns någon speciell film du vill läsa mer om, så tveka inte att skriva. Även om filmen inte är så populär så kan man alltid hitta något.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0